Incitamentprogram / Optionsprogram - Vilka frågor bör man ställa?

Kommer få ett erbjudande att gå med i ett incitamentsprogram där jag arbetar. Vill ni som har erfarenhet av detta dela med er av tips, vilka fällor man ska undvika och vilka frågor man bör ställa både sig själv och arbetsgivaren?
Har redan börjat samla på mig lite frågor och tänker att jag kan fylla på listan med fler bra frågor som kommer in så det blir en liten sammanställning som fler kanske kan nyttja :slight_smile:

Frågor att ställa till arbetsgivaren:

• Hur ser modellen ut / hur tar man del av eventuell värdeökning/vinst/utdelning?
  • Hur fungerar handeln, kan man sälja vidare till vem man vill, när kan handel ske?
  • Hur sätts värderingar?
  • Vilka ägare finns i bolaget och hur ser deras intressen ut?
  • Vilka kommer få erbjudandet att gå med i incitamentsprogrammet?
  • Om en insatts krävs, vilka belopp handlar det om?
  • Vad händer om jag avslutar min anställning?
  • Vad händer om jag blir uppsagd?

Frågor att ställa till sig själv:

• Om insats krävs, har jag råd att förlora pengarna?
  • Vill jag lägga fler ägg i samma korg? (min lön kommer redan från arbetsgivaren)
  • Hur ser uppsidan / risken ut? Är den ökade risken värd potentiella avkastningen? (Alternativet är ju att investera i en global indexfond istället där den långsiktiga risken / avkastningen är lite mer förutsägbar)
  • Hur ser framtiden ut för branschen jag verkar i?
  • Tror jag på företagets produkt/tjänst/idé och har jag förtroende för de som leder bolaget?
  • Har företaget lyckats uppnå tidigare målsättningar / budgetar?
  • Finns det andra uppsidor med att delta? (t.ex ökat engagemang, visa framfötterna / samla plus-poäng för att boosta karriären?
  • Finns det skattemässiga effekter att ta in i beräkningen?
  • Är bolaget i behov utav kapitalet, eller handlar det om att öka motivationen hos de anställda?
1 gillning

Vad händer om du blir uppsagd (pga arbetsbrist). Rätt trist att ha jobbat i ett bolag i flera år och så får man sparken några månader innan tidsperioden löper ut och så förlorar man alla optioner (inte helt ovanligt)

Skatt - hur och när beskattas du

2 gillningar