Jag har hittills haft en investeringsstrategi av att satsa enbart på högutdelare (snittar ca 7% och får ganska okej tillväxt men varierar från aktie till aktie, ca 15%).
Men mht till hur väl indexfonder har utvecklats, så funderar jag på att bredda med - eller tom gå över till indexfonder. Kanske mycket FOMO som styr just nu Men när jag tittar på indexfonder är dessa så högt värderade nu. Har mest kollat på Spiltans fonder.
Hur gör viktar ni högutdelare och/eller indexfonder. Är 49 år och sparar ca 60% av min lön varje månad.
Det finns ingen poäng med att ha utdelningsaktier som investeringsstrategi, precis som andra redan uttryckt tappas diversifiering och det handlar egentligen om mental bokföring.
Se exempel
Du har belopp X jämnt investerat i 10 aktier, de går upp 8% under ett år och delar ut 4%, det är alltså 8-4=4% värdeutveckling kvar i aktierna efter utdelning. Summa summarum får du ihop 4% värdeutveckling + 4% utdelning = 8%. Same shit både före och efter utdelning.
Är skeptisk till högutdelare. Ofta är det företag som inte vet vad dom ska göra med pengarna. Då kan man fundera på företagsledningen och vilken business dem driver. Om det inte finns något att investera i som kan skapa tillväxt i bolaget.
Syvende och sist är det avkastningen inklusive utdelningar som är viktigast.
Kan tycka bolag med en tillväxt på utdelningen och en utdelning som ligger på 1-3% är bra.
Jag har omkring 20 % av mitt totala kapital i högutdelande aktier som har en viktad direktavkastning på 6,2 %. Siktar på att dubbla allokeringen under 2022. Har nog inga indexfonder vad jag kan minnas.
Utgivarens policy kan väl vara relativt godtycklig. Men det är lyckligtvis fortfarande en relativt liten andel av alla bolag som väljs bort så tracking error inte blir allt för stort.
Men vi får väl se om detta med greenwashing minskar framöver. Har ju varit väldigt på tapeten senaste åren och allt sånt här brukar ju pendla fram och tillbaka.