Alltså är din portfölj inte alls väl diversifierad, du har ju mestadels aktier.
Om en 50-55 åring väljer att gå in i FIRE med nära 100% av sitt kapital i en global indexfond måste hen direkt börja sälja av sina indexfonder och fortsätta med det månad efter månad oberoende av kursen, vilket inte direkt inbjuder till stabilitet. Jag vidhåller att man ska ha flera olika inkomstkällor när man går in i sin FIRE och en pension kan gott räknas in som en av dessa om den inte ligger alltför långt bort i tiden.
Hur man än väljer att investera så är min rekommendation av erfarenhet, att leva på ett sparkapital det första året i FIRE för att få kläm på hur mycket pengar man verkligen gör av med varje månad i FIRE samt låta investeringarna växa i fred ytterligare ett år. Något man bör fundera på är om man ska vara helt skuldfri eller inte när man går in i sin FIRE. Många menar att man kan ha bolån kvar eftersom det knappast är möjligt att få några nya lån då man väl är i FIRE. Tycker man det så måste man fundera på hur mycket bolån man kommer att orka med. Själv var jag helt skuldfri när jag gick in i FIRE för 5 år sedan och ångrar det inte.