Hej Jan och Caroline,
Tack för att driver privatekonomins alla frågor framåt, alltid lika roligt och lärorikt att läsa/lyssna på er! Keep up the good work 
Något som intresserat mig på sistone har varit investeringar i hyresfastigheter och då jag har ett sparande sedan tidigare i indexfonder så har frågan om jämförbarhet mellan investeringsformerna utmanat mig, för hur ska man egentligen göra en så jämförbar och fullständig jämförelse mellan investeringsalternativen 1) Indexinvestering i ex Avanza Zero via ISK-konto eller 2) hyresfastighetsinvestering via ett AB?
Från universitet så fick man alltid göra investeringskalkyler innan skatt, dvs slutade i resultaträkningen vid “resultat före skatt”, men då skatt är en sådan stor skillnad mellan beskattningen i alternativen så är det en väsentlig del som inte bör bortses från. Min tanke för att bryta ner Alt. 2 till minsta möjlig jämförbara beståndsdel så borde man räkna avkastning på eget kapital efter att utdelning till privatperson har skett. Först då har man samma möjlighet som när man tar ut pengarna från sitt ISK-konto. Vad tycker ni om mitt resonemang? Och hur jämför ni investeringar i hyresfastigheter (via ett AB) mot aktie/fond/index via ISK-konto? Hur ska man se på dem för att avgöra vad som verkar ge högst avkastning?
Återigen, tack för en bra podd & blogg,
//Trogen lyssnare