Inflationen under 2% senaste 6 månaderna

Inflationen är inte extremt hög i Sverige, den är runt 2% detta året, det är det hela tråden handlar om ju, inflationen var hög förra året dock och därför är KPI och KPIF fortfarande höga på 12 månadsbasis (alltså förra året).

Det här kan du gärna läsa mer om i artikeln i första posten.

3 gillningar

För lite mer ”kött på benen” i ämnet så är det alltså det här vi diskuterar:

4 gillningar

För lite mer kött på benen är inflationen just nu 6,4% i årstakt (Månadstakt: 1,064^(1/12)=0,51% per månad):

Kronan faller så alla importvaror blir dyrare.

Allt regn gav dålig skörd av Svensk livsmedelsproduktion, så de priserna kommer stiga.

Det är lätt att lura folket med siffror. Inflationen är i verkligheten en bra bit över 10% och priser hålls uppe genom manipulation. Frankrike hade tex. fantastisk skörd av vindruva och dom har bestämt att vin för 200 miljoner varav 160 miljoner är Eu-bidrag ska kasseras för att bli handsprit, rengöringsmedel och parfym. Allt för att få rekordpriser på vin. Försvarsministern sa för ett par veckor sedan att det finns ingen gräns för hur mycket hjälp Ukraina kan få och efter det har bränslepriserna skjutit i höjden fast oljan är mycket billigare än förra året och övriga priser också. Ju högre priser desto högre intäkter för staten. Räntan är alldeles för låg borde ligga på 7-9% just nu helst ännu högre. Tumregeln är att räntan ska vara högre än inflationen. Usa har 7,25%, Island 9,5%, Turkiet 25% osv. nån skrev här att kapitalet flyr Sverige pga. låg ränta och det stämmer. Kan jag få 8% i ränta på mina sparpengar som i USA flyttar jag självklart mina pengar dit.

Kan du utveckla vilken definition du använder för “inflationen” för att den i verkligheten ska ligga en bra bit över 10%?

Om det blir tendens till lönespiral möjligtvis. Men du missar nyckelordet i din mening här, det är bara en tumregel och verkligheten är långt mer komplex.

Du får nog uppdatera din information om vad räntan i USA ligger på samt huruvida det är möjligt att få 8% ränta på sparpengar i USA.

2 gillningar

Instämmer.

Det är lättare att diskutera olika siffror om de faktiskt kommer från olika statistik-myndigheter än siffror utan källa.

Påståendet att räntan kommer höjas tills dess inflationen sjunkit under räntan (som econ101skrev) instämmer jag med.
Så var det bl a vid inflationen på 1980-talet. Kolla förhållandet mellan ränta och inflation i grafen här: Trimmed Mean PCE Inflation Rate | FRED | St. Louis Fed

Ja exakt, och detta året är ju inflationen, KPIF, runt 2,5% och styrräntan är 3,75%, så vi är redan långt över faktiskt! Kollar man på 12 månader och tar med förra året när inflationen var hög så ligger vi på 6,4% inflation.

1 gillning

Det är stor variation mellan månaderna. Juni, för mindre än 2 månader sedan, var inflationen 0,9 %, på en enda månad.
Det kan nog fortsätta vara stor variation mellan månader även i framtiden.

Den svaga kronan ger dyrare import-varor och våra inhemska skördar blev inte så bra p g a regn så inhemska livsmedel kommer stiga.

U-Kriget ger mindre produktion av majs, vete, solros- och rapsolja, så världsmarknadspriserna inte kommer sjunka.

Det vore galet av riksbanken att sänka räntan nu, med bara 1,5 månad sedan vi hade hög inflation.

Tänkte bara inflika att marknaden bedömer den förväntade framtida inflationen. Den inträffade inflationen är redan inprisad i kursen sedan tidigare. Med andra ord ska inte räntan bemöta historisk inflation.

Sverige är en liten ekonomi, kanske runt 1 procent av världsekonomin. Usa har 5,50 i styrränta, euron har 3,75. Det är stört omöjligt för oss att avvika i någon högre grad. Då försvagas kronan ännu mer med importerad inflation som följd.

1 gillning

På 90-talet var det extremt tydligt hur Sverige bara hade följa-John mot Bundesbank och efterapa ränterörelserna. Jag har aldrig gett speciellt mycket för Sveriges “självständiga” valutapolitik.

Och samma sak nu. Men alltid betala påslag för liten skvalpvaluta.

1 gillning

Håller helt och hållet med, räntan ska inte ner på länge. Men inflationen är 2,5% hittills detta året, bra att veta tycker jag!

Svenska kronans värde har ju tappat sedan jag var liten, då var det 6-8 kr för en USD, verkar som att den alltid går neråt över lång tid, vad kan det bero på?

Håller med, RB bör inte sänka räntan. Vår negativa tillväxt och lågt värderade valuta bekymrar även mig såklart, hur ska vi lösa det dock? Ska vi offra den svenska ekonomin för att lyfta kronans värde som stadigt gått ner i 20-30 år? Den verkar alltid tappa värde över lång tid upplever jag.

Det går inte att jämföra olika månader med varandra, eftersom vad som köps olika månader skiljer sig väldigt mycket åt. Tittar man på de senaste tolv månaderna så är KPIF skyhögt högre än vad reporäntan är, vilket betyder att riksbanken måste öka räntan rejält.

image

3 gillningar

Förstår vad du menar men KPIF var hög förra året, inte det här året. Ska vi höja räntan för att sänka förra årets inflation när den nu gått ner till 2,5% det här året?

Självklart kan man kolla på hur inflationen ser ut det här året och komma fram till att den är mycket lägre än förra, varför tror du att man inte kan göra det?

Håller med om att räntan ska höjas men på grund av kronans värde i så fall, inte på grund av en inflation som ligger runt 2,5% det här året.

Du räknar väldigt konstigt. Ta juli 2023 jämfört med juli 2022, under de tolv månaderna så har KPIF ökat med 6.4 %. Det är fakta och inte något som jag hittar på.

Man måste alltid jämföra med samma månad, för annars får man resultat som inte visar någonting över huvud taget.

2 gillningar

Man kan jämföra samma månader över tid om man så vill. Tittar vi på samma period de senaste sex åren ser vi:

2018: +1.1%
2019: +0.6%
2020: -0.3%
2021: +0.7%
2022: +4.9%
2023: +1.3%

Vilken sticker ut?

Japp, men flera av de extrema månaderna med bl.a. väldigt höga energipriser kommer rulla över och försvinna ur KPIF-måttet (12-månadersförändringen). Vilket antagligen gör att KPIF kommer dyka ganska rejält i både Aug och Sep.

Inte nödvändigtvis speciellt mycket mer av ovan anledning att KPIF troligen kommer dyka ganska rejält de närmsta månaderna.

1 gillning

Lite feltänkt tycker jag. Att kronan inte stärkts i absoluta termer bara för att vi har höjt räntan betyder inte att det inte haft effekt. Jag är övertygad om att kronan hade försvagats ännu mer om vi inte höjt.

Att kronan försvagas beror på massa saker. Räntan är en av dem. Att vi höjt räntan har med stor sannolikhet bidragit till att kronan inte tappat mer än den gjort.

Andra saker, så som att man utifrån sett misstänker, fullt korrekt, att sverige kommer få svårare att höja sin ränta lika mycket lika fort som grannländerna spelar så klart in. Då är det ett säkrare kort att investera någon annanstans. Att man misstänker att sverige inte bara hur-som-helst kan höja räntan så mycket som andra, beror på att vi (läs privatpersonerna i landet) är väldigt mycket mer skuldsatta än i andra länder, och således kommer det bli kaos tidigare här. Detta beror i sin tur på decennier av misskött och sönderreglerad bostadsmarknad.

Att vi saboterat vår energiförsörjning, i kombination med försvårat för råvaruutvinning (gruvor, och exempelvis kalk på gottland) och andra råvaror (exempelvis skog, som ägare inte längre får bestämma själva över), så har vi ju även försvårat/fördyrat på saker under lång period erbjudit omvärlden. Mindre export, mindre anledning till andra att vilja växla till kronor, lägre kronkurs.

Men att vi ska sluta höja räntan eftersom höjningarna hittills inte stärkt kronkursen; nej. Vi måste fortsätta höja minst lika mycket som andra centralbanker gör för att inte tappa ännu mer. För sänker vi kronkursen importerar vi istället inflationen. Och det vet naturligtvis riksbanken.

Som ovan; så har valutans värde påverkan på inflationen. Således är att förändra valutans värde ett instrument för att sköta uppdraget att hålla KPIF runt 2%. Riksbanken kan helt enkelt inte bortse från valutans värde när de sköter sitt uppdrag.

Som sagt, så behöver vi höja räntan för att hålla nere inflationen. Att bevara eller stärka kronans värde leder till minskad importerad inflation, och det är därför som riksbanken agerar som de gör.

1 gillning

Bra inlägg och uppskattar det.

Mitt enda argument egentligen är att om vi höjer räntan ännu mer, så kan det ju bli fler problem i samhället på grund av vår privata belåningsgrad som är otroligt hög.

Det här kan ju medföra att fler investerare tittar på andra länder och kronans värde blir ännu sämre, därför tycker jag att vi ska vara försiktiga att höja mycket mer, kanske 0,25-0,50 till men sen ser jag fler nackdelar än fördelar för just svensk ekonomi.

Skulle vi låtit folk belåna sig på det här sättet som de gjort? Tveksamt, men lätt att vara efterklok. Tycker det är bra att vi idag är tvingade att amortera mer än vi behövt historiskt, kanske ska vi bestämma att man alltid måste amortera minst 1% per år på alla sina lån? Inte orimligt för mig i alla fall.

1 gillning

Nu börjar vi kanske gå lite OT… Men kruxet med även dagens amorteringskrav är ju att det är fritt fram att gå till banken och låna tillbaka pengarna. Oavsett om man har 0%, 50% eller 80% belåningsgrad.

Så hur skulle det gå till i praktiken?

1 gillning