Inflationsskydd

Hej!
Blir inte klok på hur jag ska tänka nu när alla pratar om hur inflationen bara stiger runt om i världen till nya höga nivåer.

Vi har fastigheter för ett antal miljoner som är obelånade främst för frihetskänslans skull.

Vi ligger 60% i aktier, 35 % i räntor och kassa samt 5% i guld. Kassan ligger på konton med insättningsgaranti och ränta på 0,7%.

Vad säger forskningen? Är det bara att fortsätta att spara månatligt i indexfonderna? Eller är det dags att köpa råvaror, storbanker och fastighetsbolag?
Eller tar det ut varandra över tid i de stora globala indexfonderna?

Mvh Vilda

Diskuterades i denna tråden här om dagen:

Intressanta artiklar också om du vill läsa.

Vad har vi kommit fram i den här tråden? :joy::joy:. Ingetting som vanligt :grin::joy::+1: då ingen vet om framtiden :+1:

4 gillningar

Precis det vanliga :slight_smile:

1 gillning

Investera som vanligt långsiktigt. Global indexfond eller blanda lite brett själv. Alt. fondrobot beroende vad man är beredd att betala i avg. Kortsiktigt helst sparkonto då det är lite onödigt betala extra skatt och avg i Isk. Om man följer de här rådena kommer man med stor sanolighet vara ganska rik långsiktigt. Ganska tryggt sparande långsiktigt :+1:.

Diskuterade tre olika tillgångsslag som skyddar mot olika typer av inflation för en tid sedan i inlägget nedan. Dessa tillgångar var guld, breda råvarufonder samt realränteobligationer. Hoppas det hjälper.

1 gillning

Rekommenderar följande nördiga timme från i våras av Rational Reminder om just det, och varför du troligtvis inte vill hedga mot inflation utan fortsätta med globalt aktiespar som vanligt :wink: (Börjar vid 22:25)

Rätt mycket att ta in så man får nog se det mer än en gång. Men mycket intressant och balanserad diskussion på ämnet…

En liten godbit från avsnittet som är tänkvärd förresten, från 46:06 i klippet.

Gold is fascinating because it has this reputation as an inflation hedge, but it’s not! It has not been a good historical infaltion hedge. In the 2013 paper “The Golden Dilemma”, it was shown that gold might be an effective inflation hedge if the investment horizon is measured in centuries!

Over more practial investment horizons gold is an unreliable inflation hedge at best. With its real price swinging wildly. They also looked at the relationship between unexpected changes in inflation and gold prices, and found no correlation between them.

3 gillningar

Det är skillnad på KPI-inflation och monetär-inflation. Troligen är de studierna gjorda på KPI.

1 gillning

och vad innebär det?

Även i Sverige så ökar det bra just nu. Hur kommer detta påverka saker tror ni?

Kör nu 100% utdelningsaktier.
50% av dessa amerikanska.

Utdelningsaktier är inflationsskyddade på lite sikt.

1 gillning

För sverige:

KPI innefattar prisförändringar på en korg som SCB/riksbanken anser representera normal konsumtion för gemeneman.

Monetär inflation innefattar det faktiska värdet på SEK, vilket egentligen enbart grundar sig på antalet SEK i omlopp. Konceptet är enkelt. Ifall det skapas 10% mer SEK kommer SEK att bli 10% mindre värd.

Detta var den vedertagna definitionen av inflation innan 1993, då Sverige blev den första nationen världen som helt kopplade från sin valuta från någon typ av växelkurs och införde ett KPI-mål på 2%.

2 gillningar

Jag tror att det finns mycket i det, därför har jag själv en utdelningsportfölj. Sen har jag en en vanlig indexportfölj också. Lika bra att ha bägge :sunglasses:

2 gillningar

Hur är dom inflationsskyddade och på vilken tidshorisont?

3 gillningar

På längre sikt. En 5 år.

Vid inflation så tjänar dessa företag “fler kronor” eftersom pengar blir mindre värda.

Och då ökar företagens direkta avkastning i procent… Och en hög avkastning innebär att fler blir intresserade av aktien… Och då går priset upp.

Jag tror att det snarare är en korrelation än kausalitet. Många utdelningsaktier är företag som kan höja sina priser vid inflation, tänk Ica, Coca-Cola, castellum osv. Inflation är per definition att dessa bolag höjer sina priser, och därigenom kommer kassaflödet att öka och troligen även utdelningarna (i nominella tal).

Sen kommer självklart deras ökade kostnader äta upp intäktsökningen, men de borde vara skyddade mot inflationen.

2 gillningar

Det finns en annan aspekt kring aktier som inflationsskydd sin bloggaren kortsikt tar upp vilket jag fann intressant -

Jag hör och läser på många håll att AKTIER rent generellt är Da Shit i en höginflationsmiljö. Jag tar mig för pannan! Argumentationen vilar på historien där aktier gått hyfsat bra under höginflationsmiljöer, tänk 70/80-tal. Samtidigt som obligationer gick riktigt dåligt då inflationen tryckte upp räntorna, dvs ner obligationspriser. Aktier gick hyfsat för att Företagen lyckades höja priserna i denna miljö (när allt kommer omkring så är inflation faktiskt när företag höjer priser på varor och tjänster) vilket gör att vinster bibehålls TROTS att både råvarukostnader, löner och annat också ökar i pris. Med stabil vinst, får du allt annat lika stabil aktie. Detta är dessvärre gamla skolboksexempel du kan kasta i papperskorgen.

Numera kommer en höginflationsmiljö skapa recession som innebär fallande vinster och därmed aktier. och börser. Detta är sambandet. Priserna stiger kraftigt, dvs hög inflation, vilket ökar försäljningen, vilket är bra. Lönerna ökar också, men inte lika mycket som priserna. Så vinsterna blir egentligen jättebra! Så no worries… eller? Jo tyvärr. Om inflationen inte vänder ner utan etablerar sig på en hög nivå, så kommer räntorna att röra sig uppåt. Eftersom skuldsättningen idag är 3-4X så stor som underliggande inkomster (vilket inte var fallet undre 70-talet i exemplet ovan) så ökar räntekostnaderna till slut så kraftigt att de hyvlar bort konsumtionsutrymmet. Detta trots löneökningarna. Ovanpå detta ökar lönerna inte lika snabbt som priserna, så redan där blev konsumenterna realt fattigare. Vad som väntar företagen är en verklighet där de tar bra betalt, dvs prismässigt för sina varor, fast där köpkraften kraftigt försämrats. Vad som händer är att Volym på varor och Tid på tjänster kommer kapsejsa totalt. Men då är allt för sent. Snöbollen är redan kastad. Företagen måste möta detta med lägre priser. Men då är det för sent. Vinsterna kommer falla kraftigt, och givet värderingarna, så kommer även börserna att kapsejsa fullständigt. För jag nämnde inte den sista faktorn… när räntor stiger så sätter det press på multiplar, tänk Aktieriskpremien, och under tidigare höginflationsmiljöer så var multiplarna låga, så visst fanns det en press. Men den var måttlig. Om vi nu möter en höginflationsmiljö som håller i sig, och som trycker upp räntorna till slut på nivåer som vi inte kunnat drömma om på många år… ja då gör vi det med PE-tal på 20+. Bara där har vi första riktiga nedgången…. sen kommer vinstkraschen.

Så tror du på uthållig inflation…. då är aktier INTE safe haven. Det är raka motsatsen. 100% säkert. Det kommer pressa upp räntorna, trycka ner reallönerna och framkalla recession.

Vidare

Nu tillhör jag ju dem som inte tror att dagens inflationsmiljö är representativ för framtiden, utan en ”Pandemi-speciell-situation” som vi kommer att kliva ur under nästa år. Faktum är att vi sett liknande beteende. Senast efter 2009 och The great recession, med den skillnaden att allt är på steroider nu…. det finns många grafer som visar detta. Men man behöver gå så långt som grafer. Det räcker med att vara lite business minded och se kopplingarna ute för ett vanligt företag och dess kund, så fattar man. Att ha en doktorshatt i Economics är inte nödvändigt, snarare en belastning.

5 gillningar

Det beror på hur priselastisk varan som säljs är, d.v.s hur konsumtionen förändras vid prisförändringar. Det är inte givet att folk fortsätter köpa en vara bara för att företaget är ett “utdelningsföretag”.

Vid hög inflation finns risk att människor inte har råd att köpa exempelvis lyx och premiumvaror, utan endast har råd med absolut nödvändig konsumtion.

Reallöner sjunker, företagens intäkter minskar och aktiekursen sjunker.