Ingångslön vs. rätt jobb

Min historia:

Examen 2011, civ ing, ingångslön 27000.

Har varit konsult och anställd på totalt 6 olika företag sen examen. Jobbar med elektronikkonstruktion och embedded. Bor på en mindre ort, 5 min till jobbet på cykel, 55000 i månadslön, 3 tonårsbarn på heltid.

Det går ihop sig och jag klarar mig helt okej men brukar bli sur ibland över att känna mig fastlåst på nuvarande jobb och med nuvarande lön. Samtidigt tacksam att det iaf finns 1 arbetsgivare på nära håll. Tråkigt att det inte lönar sig att stanna på samma bolag. Det är iaf min erfarenhet att man måste byta…

Uppskattar fritid och att inte behöva pendla väldigt mycket just nu.

Kör eget AB vid sidan om och det bidrar med extra pengar och är jätteskojj :grinning_face_with_smiling_eyes::smiley:

1 gillning

Är inte ingenjör, men valde när jag var nyexad att ta ett jobb som gav mig 19,500/månaden (2019). Hade erbjudanden också runt 30-35k/m på större företag, men prioriterade att jobba i en startup med sjukt duktiga människor inom ett område som jag tyckte var intressant.

Kombinationen av rätt kollegor/chefer och att jag verkligen gillade området gjorde att jag kunde utvecklas väldigt mycket snabbare än mina vänner - och nu några år senare så har jag förmånen att tjäna riktigt bra och samtidigt få jobba med exakt det jag vill.

IMO är första åren i karriären inte till för cashmaxing, utan att få rätt kontakter och kunskap. Det är en solid grund för ett långsiktigt arbetsliv som gör dig rik på flera plan.

1 gillning

jag tar examen nu i juni, högskoleingenjör mindre lärosäte.

har sökt kanske 100 tjänster trots några månader kvar till examen.

jag har precis haft 2 intervjuer och har en till nästa vecka. har fått ett erbjudande jag tyckte var dåligt och tackade nej. tipps är undvik storstäderna, kollar du på linkedin är det typ 100 sökande per tjänst bara på den plattformen…. mycket lättare på mindre orter.

du kan ju också kolla på ‘tekniker’ tjänster eller liknande om det finns, bara för att få in en fot på arbetsplatsen och få erfarenhet så kan man byta senare.

du borde ha hoppat på en magister/master om du stått utan jobb i augusti/september så hade du i alla fall haft något att göra och visa upp. jobb kan man ju söka under tiden ändå

kontakta konsult/rekryteringsfirmor såsom friday och liknande. kanske kan matcha dig med något om du har tur