Jag brukar lyssna på Marie Fredriksson.
Jag ska sätta mig lite motstående, att inte spara på grund av domedagen är inte en tillräcklig ursäkt, de låter mer som en brist på målsättning eller överdramatiska spekuleringar om resultatet utav samhällsförändringarna / utmaningarna.
Jag tror mer på att andra utgifter var mer betyelsefulla eller hade större attraktion, än att lägga undan en viss summa.
Är det så att jorden går under så hjälper det varken att du har sparat eller inte, men om jorden inte gör det så kan du lika gärna lägga undan lite.
Jag tror också det kommer komma stora omskakande kollapser. Gissar att det är 10% att min pension på Avanza är värdelös när jag går i pension. Med med den risken är det väl värt att fortsätta spara där.
95% risk att det är någon kollapsa innan min pension och det hinner återhämta sig till min pension. Med den risken är det väl värt att fortsätta spara där.
Om du vill kan du ju även lägga till “pensionssparande" som överlever en kollaps. Något som ger dig ett bättre liv som pensionär som inte går att räkna i pengar. Nya vänner. En kul hobby. Motionera och styrketräna för en friskare kropp. Kunna baka bröd. En sommarstuga med en plätt man kan odla potatis. Guld i madrassen. Barn som man fostrar till att ta hand om en. Ett lycklig äktenskap. Mm. Pensionen påverkar av många fler saker än pengarna du har på kontot.
Framtidstro eller inte har väldigt lite med varken nyheter eller intellekt att göra. Det är en inställningsfråga. Vilka glasögon har man på sig när man intellektuellt utvärderar världen.
Man kan tycka att det är katastrofalt oroligt med krig I Iran. Eller tänka äntligen har någon börjat stoppa stödet till Ryssland och terrorister. Och samma med alla andra konflikter. Vi vet inte vad som är bra eller dåligt för oss i längden, vi bara väljer oro eller hoppfullhet och tolkar och intellektualiserar det därefter.
Jag tolkar det som att det främst är framtiden ur ett börsperspektiv som oroar dig. Du ser pengarna på bankkontot som säkra och pengarna på Lysa som att de kan försvinna vid nästa globala kris. Det man då behöver inse är att pengarna på Lysa har en stor chans att bevara sitt värde eller till och med öka i real köpkraft, medan köpkraften hos pengarna på bankkontot garanterat kommer smälta bort som snön i vårsolen. Det beror på hur pengasystemet i grunden är konstruerat. Se pengarna på bankkontot som den buffert du behöver närmaste åren och pengarna på Lysa som din långsiktiga försäkring. Siffran på Lysa kommer gå upp och ner många gånger och tycker du det är jobbigt så sätt 60/40 på Lysa (aktier/räntor) så dämpas svängningarna. Då kan du räkna med att köpkraften bevaras på lång sikt, med en liten real avkastning.
Svårt att på individnivå förändra världen, men det du kan förändra är hur närvarande du är i ditt eget liv. Nära och kära kan du själv förändra till det bättre. Istället för att tänka på pengar tycker jag man borde skifta sitt fokus till sig själv och sin omgivning. Att jag blev vegetarian kanske inte förändrar världen tex men kanske får det någon att tänka till. Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad jag tänker om börsen och pengar? Ur ett filosofiskt plan har vi egentligen bara skapat ett system om att det är så här vi fördelar pengar i världen, spelar jag inte spelet så förlorar jag oavsett pga inflation. Men framförallt glöm inte bort att drömma lite i livet och göra de sakerna du alltid velat men inte vågat ,och ja ta hand om dig själv.
Tack för ett välformulerat och tänkvärt inlägg. För att citera Aron Ralston: “Shift your perspective”.