Jag är en 80-talist som alltid har känt det som att samhällskollapsen står och väntar runt hörnet. Från försurning och ozonhål till kärnvapenkrig och AI-kollaps. Jag har aldrig haft någon framtidstro. Hur gör jag för att orka med att spara på börsen i en tid som trycker på alla mina domedagsknappar?
Jag är en kreativ själ som inte kunde låta bli att gå den konstnärliga vägen och som därför har en dålig pensionsprognos. Sent ut i arbetslivet efter många år på universitetet men det kan jag egentligen inte ångra (stor livsglädje att ha kunnat ägna så mycket tid åt mina passioner). De senaste 12 åren har jag arbetat i trädgårdsbranchen varav de sista 4 åren som egenanställd (enskild firma).
Det går helt ok med en årlig fakturering på ca 7-/800.000 kr. Sedan 2022 har jag sparat ihop ca en halv miljon kronor som jag har på lysa (Sparhorisont är pensionen) där 70.000 kr är buffert på ett lysa sparkonto
Problemet är att jag ju har noll framtidstro. Nu står jag här med mitt överskott från 2025 och har ångest för att fortsätta spara på lysa. Ja, jag vet ju att det är där jag behöver vara och att det är risken jag får “betalt” för. Men att ha så lite hopp och ändå fortsätta är svårt.
Gissar att oron grundar sig i något annat än ekonomin, har du möjlighet att skaffa hjälp kring ditt mående?
Sen, blockera alla nyhetssidor och sociala medier på mobilen en period. Se hur det påverkar ditt mående. Har själv en personlighet som drar åt högkänslighet och katastrof visualiserande, men har med KBT verktyg fått ett mycket bättre mående och strategier för att mina inre dialoger inte ska resultera i panikångest. Tog till exempel cirka 15 år innan jag jag ens vågade investera på börsen.
Så var inte rädd för att be om hjälp, pengar är en förstärkare och ofta handlar ekonomisk oro om annat än just ekonomi.
Tack, jag mår inte aktivt dåligt eller så, och har en trygg tillvaro. Det är liksom mer att jag verkligen från ett intellektuellt perspektiv inte tror på en rimlig framtid.
Begränsar nyhetsmedier gör jag redan delvis. Det blir ett antal Ekot i veckan för att ha lite koll på omvärldsläget, men annars får det vara.
Sluta med sociala medier hade jag nog egentligen redan gjort om det inte vore bra för företaget att finnas där.
Jag gillar egentligen sparkontot mer på ett psykologiskt plan - En kick att fylla på det varje månad och sedan veta - de där är mina. Med lysa är känslan mer “ ok, låt mig mata odjuret, så får vi se hur mycket som blir kvar till mig sen”.
Jag tror faktiskt också att vi står mitt i många utmaningar och att på vissa sätt kommer vi möta värre i framtiden.
Men kikar man i mänsklighetens backspegel, så brukar vi kunna reda ut de flesta kriser. Så tror ändå att det på många sätt kan bli bättre över tid, men vår generation behöver helt klart klura ut en hel del nya lösningar på gamla problem.
Sen så är frågan, vill jag ge min ekonomi bäst odds för en ok framtid, eller vill jag låta bli och stoppa allt på ett sparkonto?
För mig som helst vill ha en ok pension, så är jag villig att satsa på ok odds. Men är också införstådd med att slutsumman kan hamna på +/- 0. Då får jag helt enkelt leva på garantipension, vilket vore trist, men lär troligen klara det med.
Hade jag inte haft ett tydligt behov med mitt investerande, så hade jag troligen lagt betydligt mer av mitt månadssparande i säkrare tillgångar.
Men man får utgå från sig själv, vad man mår bra av och sen ta vara på det man uppskattar mest i sin vardag.
Är väl sant de dom säger på AA möten. Att vissa saker kan man själv påverka och andra inte och värdet i att se skillnaden.
Finns tillgångar man kan spara i om man vill hedga sig mot sämre tider i världen också kanske inte just kärnvapenkrig men då är nog pengar det sista man tänker på… men typ ai kollaps som du skriver så varför inte spara lite i guld/silver på sidan om aktiefonder för könna att du har något åtminstånde om samhället “kollapsar”.
Eller så finns det tillgångar du kan njuta sv redan idag så som fastighet.
Min lägenhet är min sämsta investering rent pengamässigt i princip stått still i värde sedan köp för några år sedan men den bästa i livstilavkastning (får bo på ett ställe jag trivs på) så länge man köper saker som över tid brukar behålla värdet någorlunda så blir man nog ej allt för missnöjd i framtiden.
Tidig 90-talist här vars uppväxt på det stora hela kantats av väldans många kriser;
Finanskrisen början 90-talet som liten..
.. sen IT-kraschen kombinerat med att förälder förlorar jobb..
.. sen Y2K-rädslan..
.. sen 9/11 med efterspel i Afghanistan och Irak..
.. sen börskrasch -08 kring när tar studenten..
.. värnpliktig i ett svältfött svenskt försvar när Ryssland påbörjar sina imperialistdrömmar mot Georgien..
.. krigsplacerad och mentalt redo att rycka in när Ryssland verkligen drar igång med invasionen av Ukraina 14..
.. uppleva Trumps första mandatperiod och dess kaos..
.. arbeta i sjukvården när Covid drar igång..
.. fundera på om ens kan gifta sig pga covid..
.. ta största ekonomiska risken i livet i form av att köpa hus när inflationen dragit igång och räntemolnen börjat hopa sig i horisonten..
.. bestämma sig för att bli förälder trots ovan ekonomiska utmaningar..
.. precis fått veta att ska bli pappa när Ryssland börjar röja runt kring Sveriges gränser och ingen vet om det är Ukraina man har sikte på eller ett allianslöst och utsatt Sverige. Får förnyad krigsplacering. Kommer jag behöva rycka in i ett utsiktslöst krig?
.. som alla andra hantera eftersläpande effekterna av förd räntepolitik, covids effekter på ekonomin samt nu även Rysslands invasion och dess följder..
.. uppleva Trumps andra mandatperiod med alla de känslor kring att den demokratiska världsordningen kanske kan bli en parantes i mänskliga historien.
När man enbart läser detta tänker jag spontant att jag borde vara rätt så skadad för livet. Lyfter jag blicken inser jag att detta dels är en del av livet, dels att ytterst lite av detta har haft faktiska effekter på min vardag. Det mesta har varit en oro för vad som eventuellt komma skall.
Fakta är att jag/vi tillhör den lillla, lilla, lilla minoritet i världshistorien som har det absolut bäst. Mänskligheten har aldrig varit så här utvecklad innan och vi bor i ett land som rankas i topp på typ alla parametrar och inom landet tillhör vi absoluta toppskiktet med tanke på att majoriteten inte ens har 10.000 kr att avvara vid kriser. De fattigaste i Sverige lever ett liv som dåtidens kungar, kejsare och tsar inte ens kunnat drömma om.
Jag tror man kommer långt med perspektiv. Det här korta klippet (har valt rätt tillfälle så bara att starta) med Theo Von och Tony Robbins visar tydligt på var perspektiv och vad man väljer att tro på har för effekt på ens uppfattning om vad som sker. Är man inställd på att saker går åt pipsvängen så kommer man hitta saker som går åt pipsvängen. Blir en negativ spiral som göder sig själv.
Med detta sagt tycker jag att du ska prata med en psykolog om detta. Det finns mycket hjälp att få via t.ex. appen Mindler. Har själv bearbetat extremt ångest med hjälp av psykolog och än idag förvånad över vad samtal med ett proffs kan resultera i.
För mig hjälper det inte så mycket att sluta med nyheter. Jag vet ju att skiten händer ändå. Istället tänker jag ungefär så här: världen är helt galen, andra människor är bisarra varelser som älskar risk, och därför kan börsen fortsätta uppåt trots alla katastrofer och hot.
Exempel: Trekvarts miljon människor dödas av sina grannar, FN vet men säger åt sina trupper att inte ingripa, media fokuserar på annat. (Rwanda 1994) Världsekonomin tuffar obekymrat på.
Det finns ingen koppling mellan ”människor förstör tillvaron för andra” och ”den mänskliga ekonomin går dåligt”. Tyvärr!!! Det vore rätt åt oss om det fanns det.
Jag har två alternativ mitt i detta vedervärdiga:
investera de pengar jag får över. Troligen få avkastning. Kunna använda de pengar jag därmed får makt över på saker jag tror är bättre än alternativ…
andra människor tjänar pengar på börsen och jag har inget inflytande över vad de gör med dem.
Så, separera framtidstro från privatekonomi är mitt råd. Du kommer sannolikt ha ett helt okej liv, många andra i världen kommer utsättas för oerhört lidande. Det är djupt orättvist men innebär inte att du bör avstå möjlighet till avkastning, om du kan spara.
Ett steg kanske kan vara att erkänna att du haft fel hittills? Ozonhålet är på väg att läka och försurning är det ingen som pratar om längre. Klimatet är såklart ett problem, men sedan 50-talet har mängden människor som dör i klimatrelaterade katastrofer minskat med 90 % (siffror från minnet, men däromkring). Läs lite böcker om rationell optimism. Jag ser mig som en rationell människa, och jag har en ganska solid framtidstro. Visst har vi problem, men vi har alltid haft problem, och med tiden har saker alltid ordnat sig. Om du likt jag är 80-talist så har du ju varit med ett tag nu. Världen har inte gått under. Tvärtom har människor det bättre än någonsin. Man kan tro att krig har blivit vanligare, men vi har aldrig levt i en så fredlig period som tiden efter Sovjetunionens fall. Och även med världskrigen inräknade så har våldet minskat stadigt i årtusenden. Fattigdomen i världen har fullständigt rasat och vi är på god väg att mer eller mindre helt utrota absolut fattigdom. Rasism och sexism var länge standardattityder. Man kan lätt få känslan av media att de är på historiskt höga nivåer, men det är ju inte ens nästan sant.
Så om din brist på framtidstro är intellektuell och inte känslomässig så tror jag att du helt enkelt inte är så välinformerad och behöver utbilda dig.
Framtiden blir ständigt lite bättre oavsett vad medierna förmedlar. Medierna tjänar pengar på drama och elände för det är sådant människor helst läser. Belm skriver ett tänkvärt inlägg längre ner som beskriver detta bättre.
Du verkar vara en kanonkille som har hittat din nisch och levererar inom den. Livet är gott! Lev & Njut! Spara på lysa och låt det bara vara så kommer det gå upp och ner men över tid mer upp. Spara en del på sparkonto så du mår bra och så du låter lysa arbeta ifred.
Det är kanon och kommer vara kanon framåt också! Lycka till!
Har inte orkar läsa allt, men som många säger så tenderar man att bli det man läser, vill du läsa om deppig skit och förstärka din bias om samhällskollaps så är ju detta exakt vad algorithmen kommer mata dig med.
Visst så kan det bli illa, det kan bli kärnvapenkrig, men då spelar det ingen roll om du äger guld, cash eller annat, skaffa dig ett bra vapen och knowhow om du man övelrever isf.
Frånsett kärnvapenkrig eller allmän total kollaps, så föreställ dig den ekonomiska utvecklingen som väntar, vad är världen “värd” idag jmf med 100 år sedan, och extrapolera detta 100 år framåt, sannolikt kommer du vara betydligt mer rik, men sover du bättre så ha 15 procent i morrow bank räntekonto så du är redo vi ev damhällskollaps, amortera lite mer ect.
Hans Rosling - Factfulness. Den visar hur mycket bättre världen blivit på kort tid och hur dålig verklighetsuppfattning vi har vad gäller det faktumet.
Daniel Kahneman – Tänka, snabbt och långsamt. Med en bättre förståelse kring varför hjärnan ger oss katastroftankar och negativetsbias kan det kanske hjälpa dig att se mer realistiskt/positivt på världen.
Och ett allmänt tips: Läs historia. I alla tider har många människor sagt “Efter oss, domedagen”. Det är uppenbarligen naturligt att tro att vi är de sista som lever före den stora katastrofen, som sedan aldrig kommer, eftersom en stor del människor gjort det i alla samhällen.
Betydligt äldre än du. Pensionär.
Visst finns det viss fog för dyster syn… En liten tröst är att det alltid funnits elände i världen och att det nog snarare blir bättre för de flesta sett över tid.
Stora delar av världens befolkning har fått succesivt fått bättre liv under lång tid.
Läs gärna här…
På sidan 8 säger man att världen utvecklas bättre än du tror … Exempelvis har extrem fattigdom halverats på bara 20 år. Vaccinering av barn etc har ökat kraftigt.
Även i Sverige har reallönerna stigit kraftigt de senaste 30 åren
officiell statistik pekar på +60 %.
Dessutom.. Mina föräldrar och farföräldrar sparade magert på usla storbankskonton med 30% beskattning på den magra räntan. Missade helt ränta på ränta effekten man kunde få på bra placerat sparande över lång tid.
Har dock fått dom att flytta sparpengarna till bra nischbanker på senare år. Bättre sent än aldrig.
Många har pga bra börsutvecklingen senaste 30 åren fått en helt annan nivå av ekonomisk trygghet än dom hade under sina liv genom smartare sparande.
(Sverige kuriosa: från 1970 till 1995 utvecklades Svenskarnas reallöner uselt jämfört med andra liknande länder. Närapå ingen positiv utveckling alls. Min känsla är att levnadsstandarden för en typisk familj ändå ökade pga att att kvinnorna arbetade mer och mer över tid denna period. Gick från 60% i lönearbete till hela 85% på 20 år efter 1970.
Dvs större mängd arbetstimmar totalt sett kompenserade en del för usel produktivitetsutveckling och dåligt företagsklimat. Mina äldre släktingar berättar om 85% marginalskatter och liknande drakoniska parametrar under denna period. )
Även jag Jag filtrerar ganska hårt vad jag tittar på i nyhetsflödet. Inget plus för mående att titta på den tusende rapporten om elände i Ukraina, Gaza, knarkkarteller i mexiko, sprängningar och mord utförda av tonåringar i Sverige , pedofilers härjningar år ut och år in. Jag tar bara del av en rimlig mindre andel av detaljerna i detta nyhetsflöde löpande.
Tror det hjälper att klura ut en målbild, vad skulle du helst vilja göra om 15-20 år? Sitta i trädgården och måla? Resa till Italien varje år med pertner/barn/vänner? Sedan räkna ut vad det kommer kosta och lägg upp ett sparande därefter. Sedan vill jag tillägga att det inte alls är dumt att följa sina intressen, även om de inte riktigt lönar sig ekonomiskt. Det är många som ångrar att de inte följde sin passion utan gjorde det som var “förståndigt” eller som förväntades av dem. Du kan säkert ha glädje av dina konstnärliga kunskaper på många sätt genom hela livet.