Hej alla härliga medmänniskor, jag har ett lustigt problem.
Jag har under en längre tid sparat ihop en rejäl slant som just nu ligger på ett ISK-Konto i breda indexfonder, problemet i sig är inte själv sparandet, eller vad för typ av innehav jag har, utan det faktum att jag blir mer och mer orolig över att förlora allting, exempelvis av någon lustig anledning så lägger Avanza ner och mina “pengar” försvinner som om de gått upp i rök eller något annat helt orimligt förlopp.
Jag tror problemet bottnar i att jag tappat tron på ekonomin i sin helhet, det att pengar bara är en siffra på någon dator någonstans och eftersom jag själv jobbar som IT-Konsult så ser jag dagligen hur sköra våra IT-systemet de facto är (utan att gå in på det). Vad är det som egentligen hindrar “någon” från att nollställa folks pengar och att det omöjligen går att återställa?
Analogi:
När jag och sambon tidigare bodde i hus och varje gång vi åkte på semester så blev jag nojig över att någon skulle notera den oklippta gräsmattan och bryta sig in i huset för att sno ens “värdesaker”. I en lägenhet finns inte samma oro, jag har inte längre dyra verktyg och annat som jag inte är beredd att förlora. Likaså när jag levde bilfritt, det var så befriande att inte behöva bry sig om vart man parkerat bilen, om man betalat för sig på alla dess olika vis osv.
Det är också det som gjort att min oro förflyttat sig till sparkontot nu när andra orosmoln skingrats.
Sjukt nog så skulle nog denna oro försvinna om jag hade mindre pengar, lägre fallhöjd så att säga. Är jag ensam om att känna såhär eller behöver jag gå i terapi?
“Freedom is another word for nothing left to loose” sjöng Janis Joplin för länge sedan.
Nej, du är inte ensam. Redan ordet “fallhöjd” ger ju en slags svindel. Men alla känner inte av svindeln/oron lika starkt. Att lära sig lite strategier för att hantera överdriven oro är nog inte fel.