Inget esg inom akap-kr

Hej!

Jag kommer tillhöra akap-kr i och med arbetsbyte nu i sommar. Jag har 1,6mkr 100% i LF Global just nu i tjänstepensionen. Även förmånsdel/livränta på 10k/mån sombara skrivs upp med prisbasbeloppet. Bra avgift men mkt esg om jag förstått det rätt.

jag funderar att ändra inbetalningarna till annan bank dels för att hitta globalfond med mindre esg (tips mottages) samt för att också ha möjlighet till att ta ut pengarna på olika tidshorisonter. Kanske är rimligt att börja med detta nu? jag är också en notorisk pillare så av den anledningen skulle det kanske vara bra att bara köra på med LF-global som kanske är good enough

Är 41 år gammal. Sannolikt kommer tidigaste uttag vara vid 64 år för mig med riktålder 69.

Tacksam för hjälp!

1 gillning

Väljer du Nordea kan du spara i deras Global index select för 0,19 procent förvaltningsavgift och i sammanhanget låg ESG. Står med under gamla namnet Global passiv på Pensionsvalet.

Funderar på om du verkligen behöver en ny bank för att kunna ta ut under olika perioder? Är det nytt avtal blir det väl en ny försäkring oavsett och därmed separata val för uttag?

Med tanke på tiden det tar att flytta tjänstepension (morr) så blir ju tiden utanför marknaden förhoppningsvis ett hinder mot pill. Så ur det perspektivet kan det vara bra att passa på att välja en ny bank nu. Å andra sidan kan det ju också ses som ökat krångel att ha det utspritt.

1 gillning