Tjänstepension LF

Hej!

Har flyttat min tjänstepension (KAP-KL/AKAP-KR) till Länsförsäkringar (från Futur och KPA). Hade tänkt att placera pengarna i Länsförsäkringar Global indexfond. Pengarna hamnade nu automatiskt i deras entréfond, i mitt fall LF Sparmål 45. Betalar 0.30% för den. Länsförsäkringar Global indexfond kostar 0.20% om jag fattar det rätt.

Funderar nu på om jag ska fortsätta med deras entréfond och skippa deras indexfond (bekvämt, skönt att slippa bry sig ). Eller tycker ni att jag gör bort mig då?

1 gillning

Ja, men om du hade tänkt placera dem i LF:s globala indexfond från början finns det väl ingen anledning att ändra på ditt beslut bara för att LF presenterar en ny defaultlösning för dig?

Jämfört med entrélösningen ger globalfonden betydligt bättre riskjusterad avkastning.

Sen kan man fundera på hur stor andel av pengarna man vill ha på aktiemarknaden beroende på riskaptit och uttagsmål.

Hur långt är det kvar till uttag?

Jag har ca 32 år kvar och valde att lägga enligt;

90% LF global

10% LF Tillväxtmarknad.

Möjligen ska jag öka tillväxtmarknad till 15% kanske.

Din entrélösning såg dock annorlunda ut än den jag hade från start (fr AMF traditionell), tror det var Sverige fond inblandat med nånting annat).

44 år (född 1982)

Jag har också lf entrelösning men fick 80% lf global och 20% sverige index. Går under fora så det kanske är skillnad mellan avtalen. Eller så kanske man kan välja entrelösning, har ingen aning men kan ju vara värt att fråga banken.

Gillar du att pilla med fonder, och sköta risk anpassningen när du närmar dig pension (typiskt öka räntedelen sista 5-10 åren före pension) …. Ja då ska du ju välja LF Global

Om du däremot inte tycker detta är kul, inte intresserad att lära mer om det, eller är rädd för att du ska missa hantera det på ett bra sätt inför pension … Ja då ska du ligga kvar i deras entrelösning som är en sk generationsfond som sköter fasningen över till lägre risk inför pensionen.

Alternativt lägger du det i LF global, sätter en påminnelse till du är typ 55 år och då hoppar in i entrelösningen då när den börjar jobba med överfasningen till mer räntor.

Jag är i ett liknande läge och valde 100% Global. Att gå på entrelösningen för 50% mer i avgift torde kosta oss mycket över alla år till pensionen resonerade jag. Småspararguiden resonerar också så i sin uppdaterade guide över AKAP-KR Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KR? | Småspararguiden