LF Sparmål vs. globalindex AKAP-KR

Hej.

Har bytt jobb så tillbaka till AKAP-KR och är 34 år gammal.

Ligger idag i entrélösningen LF Sparmål 2055 med 0,3 % avgift. Funderar på att istället köra LF Global Index, kanske med lite Sverige Index för känslan. Har alltså sedan tidigare gjort det “viktigaste”(?) valet att köra 100% aktier.

Hur hade ni gjort?

• Behålla generationsfond eller byta till global index?

• Flytta även befintligt kapital eller bara framtida inbetalningar? I sammanhanget lär framtida inbetalningar utföra den största delen av pensionen då jag bara jobbat 5 år inom AKAP-KR tidigare.

• Köra 100 % global index eller t.ex. 50/50 med LF Sparmål 2055? Jag gillar ändå tanken på att den trappar ned i risk vid högre ålder, jag är inte så engagerad att jag själv kommer fixa med det.

Privat sparar jag 80 % global index / 20 % Sverige index sedan många år och följt RT råd generellt.

Jag har också AKAP-KR men TJP i SEB. Kör en egen lösning 80/20 global/svensk. 35-årsåldern. Det är ju inget som hindrar en från att gå över till generationslösningen när man blir runt 55. Jag hade därför kört på som du är inne på.

2 gillningar

Korslänkar denna tråd på samma ämne https://rikatillsammans.se/forum/t/tjanstepension-lf/117707

1 gillning