Ingvar Oldsbergs miljoner

Ingvar Oldsberg gick bort i Februari i år efter en lång tid sjukdom. Han har inte skrivit något testamente och hans särbo får inte ärva ett skit. Varför…var han ovän med särbon?

Istället får hans 3 barn ärva allt och dela på 30 mille vilket blir 9 mille per barn. Jag skulle gärna vara hans ena barn.

Ingvar Oldsberg

En särbo har inga rättigheter eller skyldigheter vid sjukdom, begravning och arv.

Han kanske tyckte att hans barn skulle ha mer nytta och glädje av pengarna och valde därför att inte testamentera något extra till särbon.

1 gillning

Svårt att veta hur de diskuterat saken och hur hans tankar gick, men kanske hade hon så hon klarar sig ändå. Som särbo har man ofta separat ekonomi.

2 gillningar

Medhåll. Jag har särbo. Jag har också barn. För mig/oss är det naturligt att barnen ärver mig. Min särbo har eget boende, egna släktingar osv. Varför skulle jag automatiskt ärva henne liksom?

Kanske tänker man helt enkelt annorlunda när man träffas mitt i livet och barnens andra förälder inte är en del av ens liv längre jämfört med vanligt kärnfamiljtänk.

2 gillningar

Kanske särbon är god för 100 mille och valde att inte gå in i något avtal/testamente för att skydda familjeförmögenheten…

2 gillningar

Helt rätt såklart.