Inköp av inventarie för utbildningssyfte inom ramen för verksamheten

Hej!

Jag har ett AB där jag jobbar som konsult i roller som stöttar mina kunder med producerbarhet, industrialisering, projektledning och inköpsrelaterade utmaningar.

Jag har gått en del utbildningar för att öka kompetensen inom 3D-printing och vill nu ta steget att förstå och applicera det i verkligheten. Dvs. köpa en egen 3D-skrivare i utbildningssyfte för mig själv. Lära mig så mycket som möjligt för att vägleda kunder inom produktionsmetoden.

Jag har användt 3D-skrivare en del så är inte helt lost i tekniken men vill ändå blir mer erfaren.

Slutligen, får jag köpa in själva enheten till bolaget i syfte att vidare utbilda mig själv som konsult inom området? Kurser och liknande har jag koll på vad som är tillåtet men just hårdvara hittar jag ingen information om. Den ska inte användas för att framställa produkter som säljs men kan den ändå räknas som inventarie och vara avdragsgill?

Mvh

Börjar med att säga att jag inte kan svaret på din fråga.

Dock var jag själv i liknande situation där jag har bolag och jag gör konsultjobb åt kunder. Jag såg samma behov men jag köpte skrivare privat och inte på bolaget.

Mycket av det du vill lära dig ligger på mjukvarusidan, men med förståelse för hur utskrifter fungerar.

Jag kände att jag inte kunde motivera köp just då. Skulle det förändras framöver så kommer jag nog vilja uppgradera printern ändå och kan då köpa till bolaget.

Tack för input!

Det är säkert knepigt att rättfärdiga det konkret mot skatteverket så de förstår applikationen.

Vad gälller mjukvara så har jag mycket bättre koll. Det handlar i mitt fall om hantering, optimala utskrifter och allt omkring för att veta vad som bäst ska erbjudas kunden i olika applikationer.

När det kommer till mer avancerade alternativ har vi experter inom området (AMEXCI) men de enklare lägger de inte lika mycket tid att förstå vad som är optimalt.

Kommer du ha dem hemma? I så fall hade jag betalat den privat. Blir svårt att motivera/bevisa för Skatteverket att ni inte använder den privat om den står i erat hem.

Har själv 3d printer. Köpte den för privat användning, så den står i mitt hem, men har använt den mycket till jobbet också. Så jag har tagit lite av filamenten och dragit på företaget.

Jag funderar på att köpa en och ställa på jobbet. I så fall kommer jag dra den på företaget.

Sälj in en prototyp till kund? Då är det en strategisk investering av företaget i ett större och långsiktigt affärsutvecklingsprojekt som direkt genererar intäkter och stärker din position på marknaden

Oundvikligen kommer det bli något privat printat så det är såklart svårt att rättfärdiga.
Skulle dock inte köpa en så dyr printer för privat bruk och hamnar därför i moment 22.

Vilken printer tänker du på? Varför behöver du en “dyr” variant när man kan göra rätt mycket med billigare skrivare samt att du vill ha i utbildningssyfte?

Relevant fråga. Finns många prisvärda skrivare nu för tiden.

Tänker nog mest på printeryta och tillbehör, uppvärmd kammare och andra metoder som kan användas.

Men ser ju hur resonemanget faller eftersom det är minst 50/50 nytta privat.

Allt som köps på bolaget kan väl i någon form användas i privat bruk. Har du någon form av användning för det i arbetet så borde det väl ändå rättfärdiga ett köp för bolaget?

Som alternativ kanske man kan hyra ut en privat inköpt produkt till bolaget?

För inventarier spelar det stor roll var inventarier befinner sig. Skrivbord som står på jobbet, aldrig problem. Skrivbord som du köper för att jobba vid, men du ställer in ditt sovrum är en annan femma. Kanske inte får göra avdrag alls, eller att momsen ska hanteras annorlunda. Jag förstod inte riktigt när jag googlade.

Jag funderade på att låta företaget betala ett visst antal kr per minut för de den använde av den privat betalda 3d printern. Men sen orkade jag inte och sket i det. Men det är ju en väg att gå också.

Jag brydde mig inte om det förra året. Fakturerade för jobbet och filament som behövdes. 50-60 timmars utskrift på privat skrivare blundade jag för.