Inköp av inventarie för utbildningssyfte inom ramen för verksamheten

Hej!

Jag har ett AB där jag jobbar som konsult i roller som stöttar mina kunder med producerbarhet, industrialisering, projektledning och inköpsrelaterade utmaningar.

Jag har gått en del utbildningar för att öka kompetensen inom 3D-printing och vill nu ta steget att förstå och applicera det i verkligheten. Dvs. köpa en egen 3D-skrivare i utbildningssyfte för mig själv. Lära mig så mycket som möjligt för att vägleda kunder inom produktionsmetoden.

Jag har användt 3D-skrivare en del så är inte helt lost i tekniken men vill ändå blir mer erfaren.

Slutligen, får jag köpa in själva enheten till bolaget i syfte att vidare utbilda mig själv som konsult inom området? Kurser och liknande har jag koll på vad som är tillåtet men just hårdvara hittar jag ingen information om. Den ska inte användas för att framställa produkter som säljs men kan den ändå räknas som inventarie och vara avdragsgill?

Mvh

Börjar med att säga att jag inte kan svaret på din fråga.

Dock var jag själv i liknande situation där jag har bolag och jag gör konsultjobb åt kunder. Jag såg samma behov men jag köpte skrivare privat och inte på bolaget.

Mycket av det du vill lära dig ligger på mjukvarusidan, men med förståelse för hur utskrifter fungerar.

Jag kände att jag inte kunde motivera köp just då. Skulle det förändras framöver så kommer jag nog vilja uppgradera printern ändå och kan då köpa till bolaget.

Tack för input!

Det är säkert knepigt att rättfärdiga det konkret mot skatteverket så de förstår applikationen.

Vad gälller mjukvara så har jag mycket bättre koll. Det handlar i mitt fall om hantering, optimala utskrifter och allt omkring för att veta vad som bäst ska erbjudas kunden i olika applikationer.

När det kommer till mer avancerade alternativ har vi experter inom området (AMEXCI) men de enklare lägger de inte lika mycket tid att förstå vad som är optimalt.