Inköp av varor till företag i USA?

Hej!

Jag ska till USA i höst och funderar på om det är ekonomiskt fördelaktigt att köpa in varor till företaget där. Till exempel skulle jag behöva köpa in en företagstelefon. Telefonen kostar $999 i USA vilket är kr 10 460,27, här kostar samma telefon kr 14 995.

Jag kan dra av moms här vilket betyder telefonen kostar kr 11 246,25. Kan jag dra av någon form av moms vid köp utomlands eller kommer kostnaden för företaget vara kr 10 460 om jag köper telefonen i USA?

Finns det något annat att tänka på ifall jag köper in varor i USA?

Om det är en mobiltelefon du funderar på bör du först undersöka om det är någon skillnad i vilka frekvenser som används i Europa och USA på mobilnätet.

Bra poäng! Ska nog köpa den nya iPhone 16 som släpps i höst, tror ej det någon skillnad men ska undersöka.

Ska det göras korrekt är det väl tull på att ta hem den så då blir det nog dyrare än att köpa här.

2 gillningar

Kolla upp så att momsen är medräknad i priserna när du jämför. Om inte så kolla upp vad momsen för varan ligger på i den delstat du ska köpa i.

För så liten skillnad hade jag föredragit att köpa den i Sverige så att jag har vettiga möjligheter att reklamera under garantitiden om det skulle behövas.

2 gillningar

Kommer jag kunna se den momsen som inkommande moms och göra avdrag för den?

Jo du har nog rätt, problemet är att jag kommer vara i USA under hela hösten så bra om jag kan göra inköp där också

1 gillning

Nej. Vid ett köp i annat land redovisar man inte moms i Sverige.

Kan man slippa betala moms i det landet? Då man ser det som man exporterar varan till Sverige?

Vet inte hur det är med USA men jag har aldrig gjort eller vetat om att man kan göra tax refund där.

I vissa länder får du tax refund direkt i butik genom att uppvisa pass och i vissa kan du få på flygplatsen. Tror inte USA har någon av de då du betalar state tax.

ChatGPT tipsade om att köpa i delstater som inte har sales tax (Delaware, Montana, New Hampshire, Oregon) eller i delstater som erbjuder återbetalning av sales tax för turister (Louisiana och Texas).

Givet ovanliga delstater att turista i samt omständigheten att begära återbetalning och att möjlighet till reklamation försvinner hade jag inte gjort mig besväret.