Inspiration ? till nya | Avkastning från passiv indexfond i tjänstepension över 20 år

Jag tänkte att ett konkret exempel på vad som kan hända med Tjänstepensionen kunde vara inspirerande (?) för unga nya sparare. Detta är en av mina försäkringar där min förra arbetgivare satte in pengar som jag bara låtit sitta i 16-20 år i Global idxfond, utan kompetens, utan tanke, utan att göra annat än gå in och kolla hur mycket jag har en gång per år.

image

OBS detta är inte investeringsråd. Dessa pengar är gradvis insatta nån gång 2006-2024 ca och har bara legat och gräddat i ugnen sedan dess, genom finanskris 2008 osv. Omöjligt att säga om 2026-2040 blr liknande

8 gillningar

Nnnnnice! :+1::grinning_face::+1:

1 gillning

Gött!

Klämt in en hel del där senaste 4 åren. Vore schysst med liknande utveckling:)

skrivfel där: Insatt 2006-2010 ca

Var inne på SPP och startade “förtida pensionsuttag” på några av mina Tjänstepensioner.

Detta är en. Detta är vad “tid i marknaden ger”.
Minns inte hur denna varit placerad, men den har definitivt inte växt mer än marknaden pga någon smart placering. Detta är vad marknaden/global idx eller kanske tom SE idx gör om man bara har lite tålamod. Noll effort från min sida.

7 gillningar

På samma linje :slight_smile:

Från mitt första jobb… ligger i indexfonder på Skandia.

2 gillningar

Om man bytt fondförvaltare inom tjänstepensionen flera gånger under åren så verkar man tappa vad man hade från början. Går det att se någonstans vad som betalats in och vad värdet är nu? Har alla 3 av de stora, dvs SAF-LO, KAP-KL/AKAP-KR och ITP1

Börja hos minpension.se.

1 gillning

@Wes du har skrivit 373 inlägg och skapat 44 ämnen, dvs. ca vart åttonde inlägg du gör är i form av en ny tråd.

Många av dem är det inget fel på men t.ex. denna tråd kanske hade räckt som ett inlägg i någon annan inspirationstråd?

Om du bumpar en gammal tråd med nytt inlägg så hamnar den högst upp i flödet och syns lika bra som en ny tråd.

Du har t.o.m. redan gjort en nästan identisk tråd nedan, behövs det fler?:

Edit: tråden flyttades/slogs ihop med gammal tråd efter att jag skrev ovan.

3 gillningar

OK. Uppfattat.
Jag vet inte själv vad som är bäst. Vill inte ha som SM där allt bara scrollar men när trådar har 1000 inlägg blir de enligt mig omöjliga att läsa, men jag vill såklart följa forumets principer och lyssna på feedback. Om vi hellre har trådar som är långa så för jag följa den principen

Finns något sätta att hitta mina gamla trådar? jag har inte sett något enkelt sätt att få fram dem
typ “mina trådar”-knapp.

Ska leta lite mer i framtiden om mitt inlägg passar som ny tråd eller bättre som inlägg i existerande.

3 gillningar

Det finns, ser säkert annorlunda ut om man använder forumet via dator

2 gillningar

ah Nu hittade jag. Man går in på profil och där man man se inlägg, trådar mm
Nu ska jag kolla innan jag startar ny tråd (AI’n förslag på “liknande trådar” har jag inte upplevt som speciellt pricksäkert hittills men jag måste ju kunna identifiera om jag själv har startat liknande tråd tidigare iaf :slightly_smiling_face:

3 gillningar