Nu har jag tröttnat på stekpannorna med div nonstick beläggning. Jag sköter dem inte hållbart, så nu har jag levlat upp och köpt en i rostfritt/koppar där jag även kan anv den till att eftersteka i ugn. Jag kan läsa mig till ska jag hällapå med olja och hetta upp för att därefter torka ur med papper så en hinna skapas som sen ska skydda. Tacksam för konkreta tips för att göra den hållbar!
Att steka in rostfri stekpanna har jag knappt hört talas om. Har inte gjort det utan det är som tidigare person har sagt, se till att ha rätt temperatur i pannan innan du lägger i något.
Värm upp på medelhög/hög värme så minskar risken att den vrider sig av snabb temperaturskillnad. Ha alltid lite olja/fett i och låt köttet ligga kvar tills det är helt färdigt på ena sidan innan du försöker vända på det. Öva tills du får rätt känsla för temperatur och tid!
Får pannan en blå yta efter den är rengjord är det en kemisk reaktion som skett, oxidation (rost om du vill) ingen fara men jag tyckte det skar i hjärtat. Försvinner enkelt om du diskar med svamp med lite vitvinsvinäger sedan skölj av med vatten. Se till att torka ur pannan med en handduk direkt efter att du diskat den, även efter vanlig diskning med diskmedel så kommer inte färgen tillbaka.
Lycka till, jag är mycket nöjd med min rostfria efter 3 månaders användning!
Precis som ovanstående säger så bränner man inte in en rostfri panna. Du behöver för vissa råvaror inte ens använda fett då det släpper när maten släpper fukt.
Tips på rostfritt: Du vet att pannan är lagom varm om en vattendroppe dansar på ytan.
Låt den inte bli för varm när den är redo bara, bränt är inte gott. Fett underlättar, men att låta bli att peta för mycket och få stekyta är tricket.
Förstår inte varför det tjatas om kött förövrigt då du inte sagt något om det… Det funkar riktigt bra med tofu tempeh och grönsaker också.
Stärkelserik mat är hopplöst att steka i rostfritt däremot. Då tycker jag gjutjärn med mer fett är enklare.
Tack alla för tips! Jag är hittills riktigt nöjd med den men guld vore ju så klart en traditionell gjutjärnspanna men mina handleder klarar inte av tyngden. 45 år vid ett tangentbord sätter sina spår tyvärr!
Varför olja behövs för att skydda rostfri stekpanna? Menar du att du inte vill använda Cif/Svinto som rengörningsmedel om maten fastnar i stekpanna? Jag har en stora rostfri pasta kastrull (8L)och jag använder den för att steka lök, köttfärs och tomatsås för att göra lasagne (stekpannan hemma är för liten). Jag använder vanlig rapsolja/solrosolja när jag använder rostfri stekpanna. Det är lätt att bränner rostfri stekpannan när man använder smör/flytande smör.
Rostfria pannor är riktiga arbetshästar i köket, jag använder min nästan varje dag. Om jag bara hade kunnat ha en stekpanna i köket hade jag valt min rostfria stekpanna, så du har verkligen gjort ett bra val (tycker jag).
Du kan misshandla den nästan precis hur du vill, något som sitter fast? Använd vart enda knep i boken för att få loss det, svinto om det krävs (eller varför inte ta vara på det direkt och göra en skysås?)
Om du tycker att en gjutjärnspanna är för tung kan jag rekommendera dig att testa en kolstålspanna. Då kan du få de flesta bra egenskaperna med en gjutjärnspanna fast med mycket mindre tyngd
Jag upplever att min kolstålspanna blir betydligt mer “nonstick” än min gjutjärnspanna efter inbränning.
Värdefulla tips tack! Oavsett vilken panna som har " bränt fast" är bland det bästa att ge pannan bottenskyla av vatten plus lite diskmedel. Sätts på värmeplattan en stund, sen går det lätt att få bort det sista med vanlig diskborste…
Har haft rostfri panna i många år. Bästa köksredskapet jag har.
Så länge man hettar upp den tills vatten pärlar sig som i filmen ovan innan man häller i olja är den nästan nonstick.
Inte så att inget nånsin sitter fast. Utan tex kött fastnar när man lägger i det. Men lossnar igen när det blivit brunt och börjar svettas på undersidan.
Slår alltid i någon vätska när jag stekt klart. Då lossnar allt som satt sig och jag kan lätt skrapa botten lite för att det ska lösas upp.
Sen gör jag sås på eller häller ut vätskan och stoppar pannan i diskmaskinen.
Ibland blir det kvar en vit beläggning i botten. Då diskar jag den för hand med lite citronsyra som diskmedel. Den ser fortfarande ut som ny.
Kan meddela att jag slog till på en Fiskars stekpanna hos Cervera nu när det var rea! Ska bli intressant att testa ![]()
Har också problem med mina handleder, tips är att köpa en pannkakslagg i järn att steka med. Funkar på det mesta som inte är för såsigt. Väger ungefär 50% mot en klassisk stekpanna i gjutjärn, jag har också två mini-pannor som passar på lilla plattan, väger 1/3 av en stor. Men funkar bäst om man lagar lite mat.