Intervju med Philip Ripman, SPP Global Solutions | Vad ska jag fråga?

Jag ska intervjua fondförvaltaren Philip Ripman som kör den extra hållbara fonden SPP Global Solutions ikväll. Vad tycker du att jag ska ta upp med honom? :thinking:

2 gillningar

Hur kommer EU:s taxonomi påverka företag i EU? Kommer den påverka vilka investeringar SPP gör? På vilket sätt?

Hur ser han på antalet innehav i SPP Global Solutions? Jag har ju nappat på Coeli-grabbarnas brandtal om hur aktiv förvaltning handlar om att leta efter guldkornen, att en sådan förvaltningsform mår bra av ett mindre antal innehav (eller iallafall så jag tolkade dom… :laughing:).

Hur ser han på möjligheterna till en privat/institutionell finansiering för att bygga höghastighetsräls mellan svenska/nordiska storstäder? Skulle det i så fall vara aktuellt för SPP?

1 gillning

SPP Solutions har presterat bättre än SPP Aktiefond Globalt senaste året - se snippet.
Men så var det inte historiskt.
Vad är skillnaden? Ändrades investerings strategin för drygt ett år sedan?
Eller beror det på framgångsrik stock-picking senaste året? I så fall vilka innehav har presterat bra?
Eller handlar det mer om högre risk för högre avkastning?

1 gillning

Hållbar energi har gått som tåget sista sex månaderna. Skulle tro att förklaringen ligger där.

Amen, jag vill ju höra vad han svarar … hi hi :wink:
Det kan absolut vara så eftersom det är SÅ stor skillnad just senate året … men å andra sidan borde den nog då gått ner senaste månaderna så det blir intressant att höra vad svaret blir.

1 gillning

Håller med om att det är en kanonbra fråga. Har följt topp 10-innehav i hans fond. För sex månader sedan var det mycket hållbar energi. Nu är det mer värdebolag. Så jättespännande att höra resonemang om detta. Ping @janbolmeson

2 gillningar

Borde och gjorde :wink:

3 gillningar

En till fråga du kan ställa handlar om företaget Ørsted. Världens största inom vindkraft till havs vad jag förstår. Men SPP screenar bort pga deras mindre fossila verksamhet från tiden som Dong Energy. Hur resonerar han kring det här bolaget som rebrandar sig som hållbart?

SPP screenar också bort Tesla [https://www.sppfonder.se/globalassets/spp-fonder/hallbarhet/rapporter/spp_fonder_exkluderade_bolag_q4_2020.pdf] vilket jag tycker är lite märkligt.

1 gillning

På forument brukar det ju sägas att det inte har någon som helst påverkan på klimat och miljö att välja miljövänliga fonder (vilket jag inte håller med om - men jag tänker inte argumentera om den saken nu). Jag skulle vilja höra vad Ripman säger om saken. Alltså:

1. Finns det någon fördel för klimat och miljö att vi kunder väljer klimatfonder/miljöfonder?
  2. Finns det någon ekonomisk fördel för kunden att köpa klimatfonder/miljöfonder, jämfört med att välja fonder som innehåller bolag vars affärsidé bygger på fortsatt förstörelse av vår planet?

Intervjun skedde tidigare i veckan, men jag nämnde dessa frågor på Patreon så hoppas att Jan hann ta upp dessa och att vi får svar när podden dyker upp på FikaTillsammans :slight_smile:

Åhå, jag missade att intervjun redan var gjord.

Blir detta avsnitt endast för Patreon?

Det tror jag inte, men @janbolmeson kan nog svara bättre på det :slight_smile:

Om man är på jakt efter en fond som har ett tydligt hållbarhets fokus, skulle du då rekommendera SPP @janbolmeson Jan eller finns det andra bra alternativ?
Fler kanske har koll på detta eller om det finns någon gammal tråd på ämnet som jag inte hittat?

Kolla in detta avsnitt om Proethos:

1 gillning

Tack! Känns riktigt bra och tydligt fokus. Närmare 0,79% avgift på Avanza dock… Lite väl högt.

Fast 0,79 % är lågt för en aktivt förvaltad fond tänker jag. Brukar ju ligga på det dubbla. Om du vill ha billigare rekommenderar jag SPP:s Plus-fonder.