Det finns nog tyvärr en alltför stor majoritet som har mycket att förlora på vad du föreslår ang bostadsbeskattning, inklusive jag själv om jag nu lyckas buda hem en lägenhet snart… Jag riskerar att bli superlooser…
Om du frågar mig så är skadan redan gjord, många människor har kommit över miljoner dom inte alls förtjänar.
Med det sagt livet är orättvist, gäller att spela bollen där den ligger!
Såklart det kan vara frustrerande att jämföra sig med andra. När jag var liten jämförde jag mig med mina svenska vänner som jag tyckte hade det så mycket bättre. “Tänk om jag vore svensk, då skulle jag slippa bli mobbad”. Efter en tid blev jag svensk, men bara i ögonen på dom som bodde i hemlandet. Jag ser det lustiga i det hela, att vara varken eller. En annan hade blivit arg. Mycket handlar om hur vi tar motgångar.
Min man fick 0 kr i hjälp. Hans föräldrar har av ideologiska skäl valt hyresrätt. Det respekterar jag både av politiska- och riskskäl. Men såhär i efterhand inser man att det gjorde att dom inte fick någon avkastning som kunde hjälpa till med bostadsköp för barn.
En nyckelpunkt som inte ges något svar är denna mening. Vad exakt vad det dina föräldrar hade investerat i som gjorde att de kunde betala din bostad för “några miljoner”? Gissningsvis kom de till Sverige utan några större förmögenheter på fickan. Entreprenöranda?
Relevant fråga!
På banken i hemlandet hade mina föräldrar pengar dom hunnit tjäna ihop efter studierna. Personer som lämnade diktaturen fick såklart inte ta med sig dessa.
Mina föräldrar började i liten skala och startade tidigt ett företag där dom fick användning av sin utbildning (bl.a. matematik). Jag är stolt över vad dom skapade och jag har i efterhand träffat flera anställda som uttryckligen är tacksamma över att ha arbetat för dom. Speciellt de som inte var födda i Sverige och hade det svårt att få något annat än städjobb etc trots utbildning. (Därför är det, tillsammans med min knepiga start på livet, förvirrande att ibland få etiketten “dumma kapitalist” när någon anar att man har det gott ställt.)