Det här är för mig ett obegripligt resonemang. Vill inte gärna ha 5+ miljoner bolån, men tar ändå hellre det än 45min pendelavstånd. Har/får man sen barn är 45min pendelavstånd för båda föräldrarna en livskatastrof.
Intressantare fråga skulle väl vara: vad kan ni göra för att öka era inkomster? (60k netto/månad för två i stockholm känns nästan mer ovant än 5m i bolån.)
Strunta i planerna på större/dyrare boende. Låt istället arvet vara grundplåten i ett nytt långsiktigt sparande. Sätt det i billigt globalfond och påbörja ett månadssparande.
Det är för kort period för att sätta pengarna på börsen.
Är inte allt för osannolikt att pengarna är värda mindre precis när du vill ta ut dem.
Det säkraste är att betala av nuvarande lån, och sen spara pengar så aggresivt ni kan de kommande 5 åren. Dessa hade jag personligen vågat lägga på börsen. Månadsspara så kommer inte en eventuell krasch göra super stor skada.
Om det kommer en ordentlig krasch kan ni överväga att pumpa in mer pengar.
Spontant tycker jag definitivt att ni borde använda större delen av arvet till amortera när bolånen går ut.
Du skriver att ni inte har några övriga investeringar/tillgångar. Inget buffertsparande heller? I så fall ta 100 000 av arvet och sätt in på sparkonto med ränta.
Vet inte om någon frågat innan, men vad är värdet på bostaden ni bor i?
5 mille låter ju jättemycket för mig som bor i mindre stad men allt är ju relativt…är bostaden värd 20 mille så är ju belåningsgraden inte så hög
Vet ej hur er belåningsgrad är. Se till att hamna under 50%. Mycket av era löpande löner går ju till lånen. Men 5 år är kort tid. En buffert på 50-100 kkr är inte fel. Men det kanske finns redan. Mix amortera och mix placering med ränta och global fond.
Många kloka råd. Javamannens råd å resonemang är intressant men jag lutar nog åt att använda det mesta för amortering. I höst har Riksbanken sänkt minst en gång å när ni lägger om kommer er ränta landa nära 4%. Då ligger ni över 100.000 kr/år i ränteavdrag per person och år och ränteavdraget därutöver blir då bara 20%. Så håll er under den räntekostnaden. Nu sänkes räntan mer så ni klarar er nog ändå. Ser dock en del uppåtrisk på räntan framöver (medellång sikt) med utökade hndelsfriktioner mm från Kina.
Så se till att ha 180 tkr i buffert (sparkonto) använd resten till amortering när lånen ska läggas om.
Använd överskottet som de minskade räntebetalningarna ger till långsiktigt sparande. Men om ni har bundna låga räntor idag kanske det ändå blir högre månadskostnad trots arvet?
Blir det långt mellan arv å lånelösen sätt in på fasträntekonto.
Kan ju oxå vara värt att låneförhandla nu när ni lägger om lånen.
Men som sagt, börja spara långsiktigt med den minskade lånekostnad som arvet medger.
Lycka till!