Investera 30 tkr/mån i 15 år eller 60 tkr/mån i 7 år - hur ska jag resonera?

En sportpsykolog vore ju rimligare? känns som du pratar om beteendestörningar (satt på sin spets). 1% hade jag kunnat tänka mig om det fanns ett tak. Nu blir ju den något lägre för mig, tror de erbjöd runt 0,8% pga kapitalstorlek… jag hade kunnat tänka mig det om fondavgiften var inräknad. och ex moms.

1 gillning

Absolut… men tänk på vad det t.ex. hade kostat att välja val 1) istället för val 2). Eller andra misstag som man inte ens vet att man gör. :wink:

Ja? Men måste du ha med en gubbe som tar betalt around the clock för detta? Ha någon som lägger upp strategin och sen hjälper till emallanåt.

Nej, det måste man så klart inte. :wink:

Jag hade nog investerat allt på en gång i den fördelning mellan aktier/räntor man vill ha utifrån sin egen riskvilja. Dela upp en klumpsumma i ett månadsspar kommer antagligen leda till sämre avkastning med tanke på att du har en ganska lång placeringshorisont. Börsen går upp den största delen av tiden och därför har du bättre odds att lyckas om du investerar direkt jmf med att sprida ut köpen. Men gå inte all in i aktier om din riskvilja inte är hög, då är det kanske bättre att t.ex. ha 70/30 aktier resp. räntor med hög kreditvärdighet och ombalansera när vikterna driftar iväg. Gällande avgifter så borde du kunna hitta en KF utan avgifter att placera pengarna i om du skippar rådgivning men är du osäker på hur man bygger en portfölj med aktier och räntor är det antagligen värt att betala lite för rådgivning.

1 gillning

Har bokat tid med en rådgivare som tar betalt för tid spenderad. Jag tycker trotts allt detta är rätt trist med börsen så jag har begränsat intresse och ännu mindre tid att spendera för att läsa på. @janbolmeson jag har följt han några år, han har fått mig att inse att man egentligen inte behöver vara nomenklatur freak och börsnörd för att lyckas. Utan sitta still över långt tid och ha en frisk initial strategi. Global index och räntor är allt jag har idag.

1 gillning