Hej.
Man läser ofta om ”amortera eller investera”
Men om fallet är amorter och investera?
Vid en kommande renovering finns möjligheten att låna dryga 300k extra.
Förutsättningarn är samma som tidigare: oavsett hur man gör så kommer det att föreligga 2% amorteringskrav.
Dock har det överamorteras något tidigare så amorteringssumman blir inte högre nu.
Givetvis något ökad räntekostnad.
Men att investera 300k nu i en indexfond samtidigt som man amortera ner sitt lån känns lockande. Relativt låg låst ränta på 1,6% och kostnaden för ISK är ju det det kostar.
Vi befinner oss i en situation med extremt låg ränta vilket har blåst upp tillgångsvärden på bostäder och aktier.
Nu skall jag vara en riktigt trist dystopiker.
Låt oss anta att FED (med övriga centralbanker i släptåg) i sin iver att slå ner inflationen höjer räntan kraftigt.
Konjunkturen viker, priset på bostäder sjunker liksom aktiemarknaden, samtidigt som arbetslösheten stiger.
Om detta inte helt osannolika scenario slår in hur påverkas privatekonomin vid t.ex. arbetslöshet och separation?
Men, det kan också tänkas att ränteläget förblir lågt och att aktie samt bostadsmarknaden fortsätter uppåt varvid investeringar med lånade pengar är lukrativt.
Jag säger som SNS. Nedbrutet i kristallkuletittande säger jag att 2022 går sidledes på börsen. Då betalar ni kanske 4-5% i inflation och räntor. Utöver detta tillkommer risken att inflationen stiger, räntan stiger när bindningstiden löpt ut och att börsen inte alls går i sidled utan slutar långt under ingångsvärdet.
Jag skulle inte göra det nu. Går våren riktigt risigt på börsen kanske jag tänker annorlunda om ett halvår.
Det beror helt och hållet på din livssituation, dina mål och din risktolerans.
-30% på börsen under en 12-månadersperiod är inom det 95%-iga konfidensintervallet t.e.x. Vore du okej med att ha ~210K kvar i februari 2023 eller skulle det vara en ekonomisk och känslomässig katastrof?
Ha det i åtanke innan du tar det här beslutet bara! På 12 månader är börsen som roulette fast med något högre sannolikhet för vinst (70%). Varken mer eller mindre.
Viktigt att komma ihåg att vi inte varit i ett normalläge de senaste åren. Centralbankerna har bedrivit en krispolitik av historiska mått för att till varje pris försöka uppnå inflationsmålen.
Att vi nu eventuellt tar några försiktiga steg till en någorlunda normalisering är såklart positivt. Men ja, det kommer slå mot tillväxten.
Dock så pekar alla incitament fortfarande mot att man skall hålla maximal belåning och minimal amortering.