Investera eller köpa lägenhet

Jag pratar om att betala lägenheten rätt av. 4% på 2.5 mkr blir min förtjänst.
Alltså 100.000kr om året, strax över 8000kr/mån.

Hade personen i fråga köpt lägenheten själv och belånat till 85% hade dess kostnad
blivit ca 3500kr/mån dyrare. Visst, personen i fråga äger inte lägenheten men får bo billigare och dessutom nytt.

Ok. Jag förstår. Ja det är säkert en bra metod.

Jag har personligen dålig erfarenhet av andrahandsmarknaden i Malmö, som idag är utom kontroll. Andrahanshyrorna kan vara dubbelt så höga som förstahandshyror. Med den bostadskris vi har i t.ex. Malmö, så har folk inte råd att hyra lägenhet och ännu svårarare att få tag på en lägenhet.

Jag skriver bara vad jag tycker. Jag hade lagt pengarna på börsen, långt i från dagens bostadskris :slight_smile:

Detta är ett tecken på att förstahandshyrorna är för låga, vilket i sin tur är en konsekvens av hyresregleringen som lever kvar från andra världskriget.

1 gillning

Jag håller inte med dig. Förstahandshyrorna är väldigt höga i Malmö.

Om du vill hyra en 3:a i Malmö på 80 kvm, i ett sisådär område. Så är en förstahandshyra omkring 12 000 kr.

Problemet är att de som har pengar, köper och hyr lägenheter för att sedan trissa upp priserna på andrahandsmarknaden. Du kan därför behöva betala 20 000 kr i månaden för lägenheten ovan, för ett andrahandskontrakt. Det drabbar mestadels de utsatta som inte har råd att köpa lägenhet. De som måste hyra.

Självklart finns det säkert en och annan läkare med 100 000 kr i lön, som behöver en övernattningslägenhet. Men det är troligen en minoritet.

Med en snittlön i sverige på 25 000 kr efter skatt. Så skulle jag inte vilja påstå att försthandshyrorna eller andrahandshyrorna är för låga.

Om vi bortser från att köpa en lägenhet och hyra ut den i förstahand.
Hur påverkar det hur mycket pengar man har att man får ett förstahandshyreskontrakt som man sen kan hyra ut i andra hand?

Uppenbarligen finns det då en marknad för att hyra ut lägenheterna för 20 000kr.
Med andra ord är 12 000kr ett för lågt pris.

En av anledningarna till att en svart andrahandsmarknad finns där oskäliga hyror tas ut är att det finns en brist på hyreslägenheter. En av anledningarna till att det är en brist på hyreslägenheter är att regleringarna gör det inte tillräckligt lönsamt att bedriva verksamhet att bygga och hyra ut lägenheter.

Om vi säger att det verkliga marknadspriset är 15 000kr, så skulle det väl vara bättre att alla erbjöds detta istället för att en del (nästintill slumpmässigt) får betala 20 000kr och en del 12 000kr?

Om du har 5 lägenheter, på en population på 10 000 pers. Tror du priset kommer vara lågt för den genomsnittliga personen?
Jag håller inte med dig. Vi kan släppa diskussionen.

Gör som ni vill. Men jag hade hållit mig ifrån bostadsmarknaden. :+1:

Om priset är reglerat så kommer det vara lågt för 5 stycken, resten står utan någonstans att bo.
Det är exakt det jag försökt att säga.

1 gillning

Ja, du har säkert rätt.

Jag är bara anti hela bostadsmarknaden just nu. Vet många bekanta som sitter i en svår sits. Unga människor med jobb, utbildning men som inte får ihop ett drägligt bostadsliv.

Tycker hela bostadsmarknaden bara gynnas av toppskiktet i samhället och de fattiga töms på det de har kvar.

Det ska inte vara så i fråga om bostäder. Det kan vara snett i många grejer, men bostäder borde inte vara ett så stort problem för de som har det mindre bra.

3 gillningar