Investera i bil

Nya säkerhetssystem gör skillnad, såhär skriver Folksam:

Viktiga säkerhetssystem som gör skillnad (siffrorna har uppdaterats 19/11 2021, tidigare angivna siffror inom parantes)

Bältespåminnaren som indikerar om någon i bilen inte är fastspänd, funktionen som standard i baksätet har ökat sedan undersökningen 2015 från 81 procent till 97 (98) procent 2021.

Bältesförsträckaren som hastigt stramar åt bältet i krockögonblicket har under samma period ökat från 41 procent till 88 (79) procent i baksätet.

Bälteskraftbegränsare som släpper efter bältet för att dämpa kraftnivåerna i takt med att krafterna mot kroppen ökar då den rör sig framåt i kollisionen. Andelen bilar som har det har ökat från 48 procent till 87 (77) procent mellan undersökningen 2015 och 2021.

Sidokrockgardin är en krockkudde som skyddar huvudet vid sidokollisioner och var standard i de flesta bilar redan i undersökningen 2015. Däremot saknas det i år i över hälften av de 7-sitsiga bilarnas bakersta rad.

– Vi ställer höga krav för att en bilmodell ska tillhöra de bästa. Då vi vet att autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent kräver vi att autobroms ska vara standard för att en bil ska rekommenderas som ett ”Bra val”. Många nya säkerhetssystem lanseras för att mildra eller helt undvika krockar. Men vi kan ändå konstatera att bilar fortsätter att bli alltmer krocksäkra även om olyckan skulle vara framme, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Summa summarum:
Bilar utvecklas och blir säkrare med tiden, har man mer pengar och man bättre möjligheter att hitta en modell som är säkrare. Allt handlar inte om att frontalkrocka på 70 väg.

En ny V90 är säkrare än tjocka Steffes 15år ganla V70.

5 gillningar