Investera i bolag som man är anställd i

Hej!

Jag är anställd i ett bolag där vi som anställda ska få lov att investera i och har lite frågor och funderingar.

Jag vill investera av 2 anledningar:

1. För att det är kul att äga lite i bolaget jag jobbar i.
  2. För att det är en bra investering.

Det är framförallt med fråga 2) som jag hoppas ni kan hjälpa mig, jag är annars en indexkramare av rang, så är inget bra på stockpicking!

Lite info om bolaget:

Det är ett bolag i techsektorn med en omsättning på mellan 200 och 500 miljoner.

Bolaget har ett svenskt säte och även en satsning på en marknad utomlands med ett kontor där i Europa.

Omsättningen ökade med ca 25% från 2019 → 2020 och ca 35% för 2020 → 2021

Vinsten i det svenska delen av bolaget var ca 20%, 30% och 30%

För 2022 har vi bara fått siffror för halvåret men det ser ut att gå på minst 30% ökning i omsättning och EBIT

Den utländska delen är nyare och går inte med vinst än och omsättningen där har ökat väldigt snabbt men från väldigt låga nivåer (Kostnaderna för den täcks upp av den svenska delen och bolaget går totalt sätt med lite vinst)

Jag personligen tror att bolaget kommer gå bra framöver (men jag är ingen företagsledare) och att jag blir kvar iaf ett par år till. Tanken är att det kommer finnas möjlighet att sälja och köpa aktier en gång per år framöver

Vi får möjlighet att investera till en validering av 3x revenue för år 2021. Det finns en tidigare extern investerare som investerade till lite lite högre än 3x revenue för år 2020. De andra delägärna är alla grundare och kvar i bolaget utom en som har lämnat

Frågor:
Verkar det här vara:

• En jättebra investering, en OK investering, något helt galet?
  • Hur mycket skulle ni max investera i ett onoterat bolag som ni också jobbar i? Är jag galen om jag lägger 10% här? 50%?
  • Jag driver även bolag på sidan av, det är ännu oklart om jag kommer få köpa aktier i bolaget jag är anställd i via mitt investmentbolag. Hur mycket spelar det här roll? (Tänker på framtida utdelningar, just nu tar jag lågbeskattad utdelning via förenklingsregeln) – troligtvis får vi inte investera direkt i bolaget utan ett annat bolag som kommer äga aktier utan rösträtt i huvudbolaget

Tack för tankar och tips!

Jag har möjlighet att köpa aktier och erbjuds också optioner i det bolag jag är anställd i, ett globalt börsnoterat, växande och lönsamt bolag. Jag gör det inte - även om jag tror på bolaget - eftersom jag redan är mycket exponerad mot hur bolaget går iom min anställning samt en bonus som korrelerar med värdet på ev aktier. Har ingen större lust att lägga alla ägg i en korg bara för att kunna säga att jag minsann äger aktier i min arbetsgivare.

För din del så handlar det även om ett onoterat innehav med lägre likviditet.

1 gillning

Skulle se det som spekulering och for fun, max 5% av totala förmögenheten på börsen.

Kan själv köpa aktier varje år, vilket jag gör då man får “gratis” (finns i gen gratis lunch när skattmasen står i disken) aktier i bonus. Säljer och köper nya nästa år, för att få bonusaktierna.

Som sagts, går jobbet under sjunker aktierna med, så det är en dålig korrelation.

Jag skulle inte investera en stor del av mitt kapital i ett onoterat bolag bara för att jag råkar vara anställd där.
Om bolaget går dåligt och du blir av med jobbet drabbas du dubbelt.

Till min fråga, om man får lov att välja mellan löneökning eller en andel i bolaget säg 1%
Eller är det samma problem som TS står inför då ens Human capital påverkas.

Det här med att investera i eget bolag var väl ganska nyligen uppe på tapeten i podden. Men då talar man ju rätt så generellt. Lite som att “investera inte i den bank du har lån i”. Allt är relativt.
Påverkande faktorer som vad du har för ställning i bolaget, hur eftertraktad är din kompetens, hur ser framtiden på arbetsmarknaden ut för din kompetens och dina erfarenheter. Sen på bolagssidan är det ju stor skillnad i hur stort bolaget är, om det är noterat, vilken bransch det verkar i osv. Din kompetens kanske enkelt går att översätta till en annan bransch?

Jag köper gärna och mycket aktier i företaget jag arbetar för. Jag tror nämligen att jag jobbar i det bästa bolaget i branschen. Annars hade jag jobbat någon annan stans. Med det sagt, omständigheterna avgör nog mer än generaliseringar i huruvida det är lämpligt eller ej. Jag känner ibland att podden med dess visdomar behandlar oss lite som omyndiga.