Jag är anställd i ett techbolag där “nyckelpersoner” i företaget ska få lov att investera i och har lite frågor och funderingar då jag är lite vilsna/okunniga i det.
Lite info om bolaget:
Det är ett bolag i techsektorn med en omsättning på 336 miljoner dollar senaste året.
Bolaget har ett svenskt säte och även en satsning på marknaden utomlands med bland annat flera kontor i olika delstater i USA, Tyskland, och flera andra länder och flera länder kommer det bli.
Omsättningen har ökat med ca 25% per år.
Jag tror på det här bolaget och att det ska gå bra för de samt så vill jag och tror att jag kommer vara i företaget länge dvs flera år.
Det är även två stora kända invesmentbolag som äger denna bolag ca. 90%
Förtaget har positionerat sig som marknadsledare inom fastighetsförvaltningstjänster.
Nu till frågorna
1)En jättebra investering, en OK investering, något helt galet?
Hur mycket skulle ni max investera i ett onoterat bolag som ni också jobbar i? Är man galen om jag lägger runt 80 000sek som är maxbelopp?
Kontrollfrågor:
1 kommer investeringen med någon form av inlåsning för dig?
2 kan du sälja ditt innehav, hur avgörs värdet?
3 investerar företaget något i dig (typ köp en andel, få en till om x år) eller är hela affären dina pengar?
Hej,
Finns faror med att ha “alla ägg i samma korg”. Finns ju historier om hela brukssamhällen som gått under eftersom alla fått sin lön från ”bruket” och dessutom investerat alla sina besparingar i ”bruket”. När det sedan går dåligt och ”bruket” läggs ner är alla anställda körda då de inte längre har lön, besparingar, eller ngt värde i sina bostäder när alla försöker sälja samtidigt för att lämna orten.
Med det sagt så är det ovanligt med en möjlighet att investera i ngt bra onoterat bolag i en branch som man kan. Det är ju ofta i onoterade företag som man får den allra bästa värdetillväxten…
Om du har annat signifikant sparande förutom de 80k så skulle jag investerat, annars skulle jag varit försiktig.
Man kan vända på frågan och fundera på om man är beredd att investera flera år av sitt liv på detta företag men inte sugen på att investera 80k.
Min lite jobbiga take är nog att om man är inom något så pass hett, är nyckelperson och rimligen har en rätt bra lön och goda möjligheter i övrigt så bör slutsatsen vara antingen i) investera 80k eller ii) leta upp nytt bolag att jobba för. Om inte ens du tror på det såhär mycket kommer ni få det tufft därute.
Tillägg: specifika villkor, livssituation och tusen andra grejer komplicerat ju till det såklart, men ovan är ändå ett rimligt inspel
Största problemet är kanske att företaget är onoterat, hur kan du sälja när det blir dags? Men är det okomplicerat att sälja: Om det blir en mindre del av dina totala besparingar och du tror på företaget skulle jag säga ja. Du har ju mer kunskap om just detta bolag än om något annat. Skulle det bli en stor del av dit sparande skulle jag säga nej, för många ägg i samma korg.
Du får berätta mer om själva affären. Är det ett incitamentsprogram genom vilket du erbjuds köpa en del av avsatta aktier. Eller är det någon annan som säljer del av sitt innehav? Du nämner investmentbolag. Är de noterade? Skulle du kunna köpa in dig den vägen istället?
Att få möjlighet att bli delägare är ofta attraktivt om man tror på sitt bolag. Men som tidigare nämnt av andra är det intressant att förstå villkoren. Vilken summa du ska gå in med är skit samma för den betyder inte samma sak för dig som för mig. Jag har köpt i mitt bolag helt självmant över börsen. Innehavet är 1/6 av mitt börsspar.
1-Ja, investeringen har en inlåsningstid på 5 år fram tills en exit-händelse, som till exempel en börsnotering eller företagsförsäljning.
2-"Det beror på hur länge jag har varit med i programmet och om mitt innehav är ‘vested’ eller inte.
Värdering av innehavet:
i- Den ‘vested’ delen (den del jag äger) värderas till Fair Market Value (FMV), alltså det aktuella marknadsvärdet.
ii- Den ‘unvested’ delen (den del jag ännu inte äger fullt ut) värderas till det lägre av FMV och det pris jag betalade för investeringen.
2a- Sälja innehavet:
i- Under de första åren (0-3 år) är mitt innehav 0% vested, vilket innebär att jag inte kan behålla något om jag lämnar företaget.
ii- Från år 4 börjar en del av innehavet bli vested:
50% efter år 4.
75% efter år 5.
Efter 5 år är hela innehavet 100% vested, och jag äger det fullt ut.
iii- Vid en exit (t.ex. företagsförsäljning eller börsnotering) sker en accelererad vesting, vilket innebär att hela innehavet automatiskt blir vested och jag får full tillgång till det värdet."
3-Baserat på det jag vet hittills verkar hela investeringen komma från mina egna pengar, alltså att jag själv finansierar andelarna jag köper. Jag har ännu inte fått någon information om att företaget erbjuder någon form av matchning eller bonusandelar, som att få en extra andel efter en viss tidsperiod. Det är en fråga jag kommer att ställa till min chef för att få full klarhet i om det finns några sådana incitament.
Hela upplägget känns mer vara till för att du inte ska byta jobb än att du ska få extra pengar. Tveksamt, tror inte jag hade nappat på det. Fem år är en lång tid att binda upp sig.
Självklart är ägarnas syfte med att erbjuda ett sådant program att låsa in sina anställda. Det betyder dock inte att det nödvändigtvis är en dålig deal för de anställda. Själv har jag upplevt både de positiva och de negativa sidorna av en liknande investering. Å ena sidan har min investering ökat kraftigt i värde (som jag dock ej kan realisera). Å andra sidan hamnade jag i en svår situation när jag fick en dysfunktionell chef och prislappen för att säga upp sig var många miljoner (vilket fick ett någorlunda lyckligt slut när svaret på att jag lämnade in min avskedsansökan blev att jag omplacerades).
Det är ett klassiskt uppläg och helt normalt att låsa upp 3-5 år. Får du köpa varje år eller är det en klump nu?
Om du har tänkt att stanna där i 5 år så skulle jag def köra om du har pengar över, alternativt kan göra tex löneavdrag.
Jag har själv varit med om flera exits i tech sektorn, den senaste, med upplåsning lik denna, gjorde min FI´, men det tog 10 år längre än tänkt.
En stor fråga är ju hur du kan göra med innehavet år 6, kan du sälja det då och hur går det till? Om du hamnar i onåd och ni vill gå skilda vägar, dvs du får sparken, hur fungerar det?
Klassiskt PE-upplägg precis som tidigare svar poängterat. Hur ser hävstången ut? Typiskt antar jag att du fått en andel av sweet equity eller ”MIP”.
Normalt är då att hävstång skapas med hjälp av en kombo av leverage och preffar eller optioner, hur skiljer sig stort mellan PEfirmorna. Summa summarum får du aktier som betalar dåligt (läs tappar värde, men beroende på time to exit) på en exit under tex 2x då du ligger sist i waterfall fördelning av proceeds, men får en desto större andel av avkastningen vid högre utfall.
Autovesting vid tidigare exit viktigt och verkar tyda på nordisk PE-ägare, vad jag förstår är då även preffar det vanligaste för att uppnå hävstång.
Är det denna typ av upplägg du har blivit erbjuden? Så länge du trivs är det en fantastisk möjlighet om det är ett bolag du tror på och förväntar dig att stanna på till nästa exit (market/fair value är en chimär, full värdering uppnås aldrig av de externa värderarna utan först vid IPO/försäljning).
Givetvis intressant hur hävstången och planerna ser ut, brukar även ge en idé om förväntad time to exit. Typ förväntar 3x efter 4 år vilket kommer ge dig 12x på investeringen. Antar att detta är lite känsligt med eventuella NDAs och konfidentialitetsstämplar
Just i PE-upplägg är väl standard att de har förköpsrätt till antingen ett bud du fått eller den värdering en oberoende big 4 skapar i samband med deras kvartalsvisa portföljvärdering. Ofta med rätt att själv ordna separat big 4 värdering. Dessa kan vara bra såklart men intresset för en minipost är inte särskilt stort värderingarna brukar vara konservativa.
Om 10 år längre antar jag att det var ett mer normalt delägande du satt i, initialt åtminstone? Låter som en fantastisk resa, med en 10-åring försening i PE-ägt tech så skulle det nog bli en väldigt bumpy road…
Själv gjort detsamma både privat ”normalt” och med MIP-versionen med hävstång.
Enda negativa är svårigheten att därefter motivera sig till normalt lönearbete, såväl pga FI som ”delägarkänslan”.
Ja, sålde ett bolag till ett mkt större bolag, PE ägt, och tog primärt equity. Men satt fast i ett relativt jobbigt aktieägaravtal med liknande premisser som TS. En riktigt bumpy road, men så är det ju oftast, går som tåget, blir globalt och sen kommer girighet, Nasdaq drömmar, nedgång, uppgång och med lite flyt, i mitt fall, exit