Investera i fastigheter via ett AB med kapital från externa investerare

Jag är beredd att hålla med. I Heimstaden kan man åtminstone hjälpligt bedöma risken.

2 gillningar

Tessin har Fastighetsräntefonden som är en AIF-fond. Den förvaltas av Alfa Kraft Fonder AB som är en auktoriserad AIF-förvaltare. Sen finns även Tessin Kreditfond I AB som förvaltas av Tessin Capital AB som är en registrerad AIF-förvaltare.

Men annars bygger både Tessin och Kameo på P2P-lån eller crowdfunding som jag förstått det. Alltså deras roll är bara att förmedla lån från långivare till låntagare. Så har åtminstone jag förstått det.

2 gillningar

Inte brutalt alls, uppskattar din ärliga feedback.

När jag säger externa investerare menar jag privatpersoner, någon form av crowdfunding. Jag planerar inte att låna pengar från en bank eller från professionella investerare.

Så jag förstår ditt resonemang, men jag ser inte varför jag själv skulle investera flera miljoner om jag vill gå med en crowdfunding-modell med pengar från privatpersoner.

1 gillning

Jag kanske skrev otydligt innan, men varför säger du att man inte kan bedöma risken i upplägget jag beskrev?

Tanken är förstås att du inte bara blint ger mig en summa pengar och vet ingenting om vad som händer med dem, du kommer först och främst att ha möjlighet att välja vilken fastighet du ska investera i, precis som du gör med t.ex. Tessin och Kameo.

Tänk på att crowdfunding plattformar tar 10% av det insamlade värdet som en avgift, så om du samlar in 20 miljoner, så går två av dessa till crowdfundingplattformen och 18 går till dig / ditt projekt.

2 gillningar

Tack för användbar information!

Men det är fortfarande lite oklart för mig hur P2P-lån eller crowdfunding är kopplade till en AIF-fond. Eller bättre sagt, måste man ha en AIF-fond för att kunna ha ett P2P-lån eller crowdfunding bolag?

Tanken är inte att gå igenom en crowdfunding-plattform, utan att nästan själv skapa ett crowdfunding- eller P2P-lån bolag.

Risken kommer inte endast från fastigheten utan även hela upplägget och DU är en del av risken.
Ta två alternativ, vilken av dessa skulle du möjligen investera hos?
A) en individ som för första gången drar igång ett bolag med ditt upplägg och har aldrig arbetat inom fastighetsbranschen
eller
B) en individ som har tolv år inom fastighetsbranschen, har drivit och driver fem olika bolag inom fastighetsbranschen där alla går bra och individen har inga konkurser bakom sig och 30% av investeringen kommer från hen själv. Individen har dessutom x samarbetspartners inom branschen som också investerar i upplägget

3 gillningar

Så du ska på egen hand förbereda inför, och eventuellt driva, flera olika fastighetsprojekt?

Har du någon erfarenhet? Har du kanske renoverat bostadsrätt för att sälja med vinst? Renoverat villa? Har du hyrt ut bostad eller lokal sedan tidigare?

Det är svårt att se varför man skulle välja att investera i detta.

1 gillning

Absolut och såklart håller med ditt exempel, om man skulle jämföra de 2 scenarion.

Men vad tror du, hur många tror du tittar på hur många års erfarenhet personerna bakom Tessin eller Kameo har? Kontra hur många investerar för att Tessin och Kameo ser ut som trovärdiga företag med ett vinnande koncept? Jag har inga siffror, men från vad jag läser på nätet och hör från bekanta är det andra alternativet det som är viktigare (kanske inte specifikt för dig, men allmänt). Det är min tanke i alla fall, kanske har jag fel :slight_smile:

Sen på samma spår, kanske oklart från min sida igen, jag har själv lite erfarenhet av fastighetsbranschen, men tanken är att involvera en eller flera mäklaren i verksamheten (jag har ett litet nätverk av mäklaren som jag har byggt upp de senaste åren), för att få in fler erfarna personer och ge potentiella investerare mer förtroende för företaget.

Lite samma som jag svarade ovan, jag har själv lite erfarenhet av fastighetsbranschen (bl.a. renoverat bostadsrätt, är med i bostadsrättsföreningen, har hyrt ut bostad), men tanken är att involvera andra personer med kompetens som behövs i företaget och inte köra allt själv.

Varför ska dessa flera hundra privata investerare välja dig, Mr Nobody, att förvalta deras pengar?

Vad ger du dem som de inte kan få i andra kända bolag?

Vad är det för unikt som Du erbjuder?

2 gillningar

Hur ska du hitta dem?
Jag skulle aldrig investera i denna typ av upplägg. Jag tar risken och du blir rik!

1 gillning

Jag vill inte dela hela affärsmodellen bakom det, men jag känner att det skulle vara en vinst för investerarna och något som ingen annan erbjuder på marknaden för tillfället.

Hur som helst, det är inte meningen med det här inlägget att förklara affärsmodellen, få feedback på den från forumet och om ni skulle själva investera i den. Syftet med inlägget är hur en sådan verksamhet kan struktureras ur ett teknisk perspektiv.

Om du har något bra att lägga till där får du gärna göra det.

Hur hittar företag som Tessin och Kameo sina kunder? Hemsida och marknadsföring.

Jag förstår att du skulle aldrig investera i denna typ av upplägg, tycker inte alla likadant som du :slight_smile:

Oavsett, som jag skrev precis ovan, är syftet med inlägget inte att få feedback på verksamhetens affärsmodell och om ni skulle själva investera i den, utan att få feedback på hur en sådan verksamhet kan struktureras ur ett tekniskt perspektiv.

Om du har något bra att lägga till där får du gärna göra det.

P2P lån med fastigheterna som säkerhet om du inte vill ge ut obligationer eller släppa ifrån dig aktier.
Det finns en metod där P2P lån auktioneras ut Låntagare/Långivare med en underliggande säkerhet.

1 gillning

Kan förstå att du inte vill dela affärsmodellen men samtidigt så är det grunden för att kunna attrahera flera hundra investerare.
Att du har en affärsmodell som attraherar.
Så du har ett seriöst problem.

Vad jag menade är att jag inte vill dela hela affärsmodellen här på forumet, för det är inte det jag är intresserad av att dela med mig av och få feedback på. Det jag är intresserad av är att få feedback på hur en sådan verksamhet kan struktureras ur ett tekniskt perspektiv.

Självklart kommer jag att dela affärsmodellen med investerarna senare, om en sådan verksamhet ska startas. Jag är inte så naiv som du kanske tror att folk i blindo bara kommer att ge mig pengar :slight_smile:

Så återigen om du har något bra att tillägga om hur en sådan verksamhet kan struktureras ur ett tekniskt perspektiv, vänligen gör det.

Tack så mycket, ska kika lite mer på detta :slight_smile:

Så länge du inte känner fastighetsägare, byggbolag så du kan göra 12-16% avkastning så kan du inte starta det du tänker på.
(10% till investerare och marginalen över 10% är till ditt AB)

Företags idén du försöker skapa kräver att du IDAG har ett flertal solida kontakter du har känt i år som kan ta emot 10-500miljoner sek på en dag och bygga/överlåta kontrakt åt dig.

Och du verkar inte ha dom kontakterna med din frågeställning.
Eller ha en flerårig erfarenhet som Byggprojekledare i mång miljon klassen, eller som Fastighets investerare med riskanalysering inom bank i flera år så du kan riskanalyser öppna projekt och sälja in dig själv.

1 gillning