Hej,
Jag har euros i Spanien. Min tanke var att köpa och renovera en lägenhet så jag kan bo där under vintern men nu är jag mellan jobb. Månaderna går och köpet lär inte vara aktuellt längre. Tycker att de pengarna borde inte bara ligga i banken så jag vill investera. Vore schysst att få lite råd, tips på vad jag kan göra o dagsläge, investera i fonder i Spanien eller i Sverige? Hur eller varbörjar jag ? Annars är jag skattepliktig i Sverige och nyligen renoverat ett gammalt NlE nummer som jag hade i Spanien flera r sedan men utan bild.
Är tacksam för all förslag ![]()
Mvh.
Hej.
För att ge bra råd så behövs lite mer info. Viktigast är nog att vi får veta vilken sparhorisont du har och hur ok du är med om summan du har minskar i 30-50% i värde?
Investerar man på börsen, så kan det svänga rejält på kort sikt. Men risken blir mindre med längre sparhorisont, ofta rekomenderas 10+ år för 100% börsen. Mindre än 3 år, så bör man placera på ett sparkonto med insättningsgaranti.
Om du inte planerar att köpa en bostad inom de närmaste fem åren bör pengarna inte ligga på börsen.
Om pengarna finns på ett bankkonto i Spanien, rekommenderar jag att du för över dem till Sverige och investerar via ett Investeringssparkonto (ISK). Eftersom du är skattskyldig i Sverige får du då bättre skattemässiga villkor samt undviker risk för dubbelbeskattning.
Hej,
jag var nyligen i samma situation som du, med euro i Spanien. Till slut bestämde jag mig för att öppna ett konto hos Pareto, som gör det möjligt att investera euro direkt i ett ISK.
För mig var det viktigt att undvika växlingsavgifter, och eftersom jag redan hade euro tillgängligt, fungerade det här upplägget väldigt bra. Jag gjorde en överföring från mitt EUR-konto i Handelsbanken, vilket gick smidigt.
Tack så mycket för tipset, jag får titta närmare på det förslaget. Jag vet att man inte kan ha ISK i Spanien men kul att det finns en mellanhand, ska kolla efter Pareto nu ![]()
Tack Robin, uppskattar ditt förslag. Jag hade tänkt avvakta ett par år bara. Varje år känns svårare att stanna hemma på vintern.
Försvarsaktier och bygg… nu när oroligheterna i ukraina lägger sig om ett tag så tror jag många byggbolag kommer göra pengar på återuppbyggnad.
Hårt men sant… 77% upp på 3 månader så något rätt borde jag ha.
Varför svarade du på mitt inlägg? ![]()
Vad händer om anfallskriget i Ukraina inte lägger sig på ett tag?
Så länge du inte heter Putin, så skulle jag vara försiktig med att ge aktieråd baserat på kriget och dess framtida avslutsdatum. Speciellt med TS korta perspektiv.
Vi vet fortfarande inte var tullarna landar, när kriget avslutas, vad som händer med byggsektorn om kriget rullar på, hur USA påverkar världsekonomin, hur Sveriges och Europas ekonomi kommer gå och vilka nya svarta svanar som dyker upp.
Tycker alltid man ska vara försiktig med att ge investeringsråd när det handlar om kort sparhorisont.