Investera i guld/silver: någon som tittat på nya Nordheim ETC:erna?

Hej!

Jag äger idag guld via Xetra Gold men såg att Nordheim Capital lanserat egna guld- och silver-ETC:er på Nasdaq Stockholm (nordheimcapital.com), som handlas i SEK via bland annat Avanza.

Jag är nyfiken på vad ni tänker:

• Någon som tittat närmare på Nordheims produkter? Hur står de sig mot Xetra Gold och liknande alternativ?
  • Vilka fördelar och nackdelar ser ni med deras upplägg?
  • Hur investerar ni själva i guld via till exempel Avanza? Vilka produkter och kontotyper föredrar ni och varför?

Tacksam för all input och erfarenheter!

3 gillningar

Intressant och välkommet, men tyvärr är avgiften på 0,95 % årligen nästan 10 gånger högre än den hos de internationella konkurrenterna.

Den är till och med betydligt dyrare än den dyra WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) med 0,15 % i årlig avgift.

1 gillning

Jag såg det också, tycker det är svårt att förstå alla avgifter på ETC produkter.

Om man jämför kursen med tex Xetra så har den fortfarande gått bättre än den senaste månaden. Men är det då bara på grund av valuta kursen eller hur ska jag tolka det?

Mina top 5 guld cert, alla är belåningsbara på Avanza

Vet att Jan har kollat upp kostanden för Xetra med Avanza och de sa då att den var 0%, jag har valt att avstå den ändå, inte säkert att den är 0 om man har en annan bank.