Investera i indexfond eller löneväxla vid lönenivå på 80 000?

Nope. Med den lönen kommer du rimligen att få pension över brytpunkten även med rätt modest förvaltning dvs nyttan med löneväxlingen är då liten och som andra sagt vet man inte om reglerna kommer ändras och åt vilket håll dvs kalkylera med nuvarande tycker jag är best bet. Dessutom låser du in pengarna så att dom inte kan kommas åt när du vill. 6% tillägget är inte kompensation nog tycker jag. Du kan alltid när du börjar komma närmare pensionsåldern (<10 År bör räcka) dra på med löneväxling. ( så gjorde jag) OM det mot förmodan i ditt fall skulle behövas för att komma upp till statsskattegränsen som pensionär.

1 gillning

Jag fattar inte riktigt. Du kan ju pensionsspara i en indexfond. Det bestämmer du väl själv?
En fördel med löneväxling vid din lönenivå är att det blir hävstång på sparandet då du sparar oskattade pengar. Så om skatten är lika oavsett ålder sparar du ett större belopp som förhoppningsvis växer mer. Eller tänker jag fel?
Du tar ut 6 papp i lön får ut ca 3 papp som du kan spara eller köpa gympadojor för. Du bestämmer.
Eller så växlar du 6600 som du skattar typ samma procent senare eller ärvs av anhörig. Förmånstagare viktigt. Nackdel, du har inte kontroll längre. Om man nu någonsin har det när det gäller pengar.

Jag tjänar lite mer än dig men är också lika många äldre, dvs ca 50.
Jag löneväxlar ca 11-12k extra i månaden så att den totala avsättningen blir ca 25 i månaden. Detta åker rakt in i globala indexfonder.
Detta kostar mig ca 5’ i månaden netto.
Jag gör det för att jag tänkte varva ner vid 55-57 kanske och vi den pensionsåldern har jag enligt prognos ännu inte nått upp till brytpunkten.
Hade jag gjort det eller när jag gör det skulle jag sluta direkt med löneväxlingen.
Du har bara 10år kvar tills du kan börja lyfta pension, om du vill det och har en prognos som pekar under brytpunkten vid pensionering är det en självklarhet.

2 gillningar

Jag tycker löneväxling har en plats när ens pensionsavsättning nu eller tidigare i livet varit för låg för att erhålla en god grundläggande pensionsnivå. I ditt fall ser nivån ut att bli fullt tillräcklig varför fria pengar i en ISK/KF troligtvis är en mer flexibel lösning (både för livet innan och efter pension).

1 gillning

Det är strikt 7 h och 59 minuter max per vecka, man kan inte gör 30 timmar en vecka och inget mer, men… vem skulle märka det?

2 gillningar

Om du vill gå tidigare så är det toppen att ha löneväxlat. Det ger en möjlighet att vara flexibel med uttagen.
Om du tillhör ITP så finns det ingen diskussion i dagsläget om att höja lägsta uttagasålder, men det kan självklart ändras i framtiden - det är risken du får ta av att sätta pengarna i en pensionsförsäkring.
När du blir ålderspensionär så får du förhöjt grundavdrag så du kommer att kunna ta ut högre pension än du tidigare gjorde i lön utan att drabbas av statlig skatt.
Det är inte lönsamt att att ta ut pengarna och investera dem privat då du åker på 20% statlig skatt så du startar din investeringsresa med ett onödigt lågt kapital.
Enda fördelen är att de är dina, här och nu att spendera.

2 gillningar

Beslutet blev att sluta löneväxla och inte heller utöka sparandet. Även om det kanske blir mindre pengar totalt sett, så är jag nog i den dyraste tiden i livet just nu och de 25 000 extra per år ska istället gå till roliga upplevelser med familjen. Är jag vid liv och frisk nog att orka mycket så får jag jobba lite extra senare om pengarna inte räcker till det jag vill göra… Inspirerad av senaste veckornas avsnitt.

3 gillningar

Alla sparhorisonter under 15 år är kort och mellanlångt sparande och skall inte sparas 100 procent på börsen. Mindre risk, mindre avkastning.

Den del av din portfölj som skall långtidsinvesteras är per definition för horisonten över 15 år och då är väl löneväxling alldeles förträffligt. Du räknar redan upp fördelarna.
Samma argument som lyfts fram av de som är negativa till löneväxling gäller ju alla typer av investeringar. Vad är det som säger att alla typer av investeringar inte beskattas mycket högre i framtiden. Andra regler är något vi alltid behöver ha i åtanke, men sällan varken kan förutse eller påverka.

Utifrån det vi vet i dag tycker jag löneväxling för just dig är jättebra.
Jag kommer oavsett hamna över brytpunkten även som pensionär så det ändrar ju bilden lite.
Kommer dock uppmana min fru att löneväxla så fort våra utgifter för vårt husbygge börjar vara över.

1 gillning

Inte säkert sant om man vill gå i pension tidigt. Antag att man vill sluta arbeta vid ex 60 års ålder. Beroende på hittils intjänat till tjänstepension vid din ålder 45 är det nog inte helt klart att man når statsskattegränsen utan löneväxling med rimlig säkerhet. Gör en kalkyl på minPension.se
Den modesta default värdetillväxten är där antagen till 2%. Bör vara konservativ.