Hej!
Jag har funderat lite ett tag kring att föreslå för styrelsen i vår förening att de skulle kunna ta en liten andel av inkomsterna från avgifterna och investera dessa, exempelvis i Lysa.
Vad finns det för regler eller krav kring att en brf nyttjar sina pengar på det sättet?
Min tanke var att använda i stort sett ett promille-belopp, men föreningens storlek gör att pengarna ändå skulle bli tusenlappar årligen (som med ränta-på-ränta-effekten snart borde ge lite snöbollseffekt).
Jag ser det lite som en eventuellt bonuspeng som skulle kunna ge ett något mer extravagant midsommarfirande, en liten middagsbjudning till de boende på höstkanten eller liknande. Tanken är inte att bli FIRE med föreningen innan 2030
Möjligen skulle det kunna, i förlängningen, ha någon påverkan på föreningens ekonomi i stort … men vilka är fallgroparna? Är det ö.h.t. möjligt?
Tack på förhand för eventuella svar och kommentarer!
Det finns inget juridiskt hinder för att investera föreningens pengar på börsen. Däremot menar många att investeringar med hög risk, som börsen i sammanhanget är, inte är något som en BRF ska ägna sig åt. Om det finns lån att amortera på är det istället rätt väg att gå, verkar gängse åsikt vara Man resonerar att föreningen inte ska ta risker med medlemmarnas pengar utan lämna beslutet om risktagande till de enskilda medlemmarna istället.
Om investeringarna går dåligt finns det nog en stor risk att styrelsen får skit. Om de däremot går bra är det få som kommer tacka styrelsen.
Argumentet att investeringen är liten… javisst men vad är då meningen egentligen? Du skriver middagsbjudning och liknande men det kan ni väl göra ändå. Eller inte. Det borde kanske inte vara avhängt börsens prestation iaf.
Inte olagligt men en Brf bör inte spekulera med medlemmarnas pengar. Det är ett sämre alternativ till att amortera av lånen och risken är att över tid så växer inkomsterna till att ni blir en oäkta förening och får nackdelar skattemässigt av det. Etiskt så kan ev revisorn ha åsikter.
Edit. Det ni ev tjänar på investeringar kan likställas med att ni sparar in på att betala ränta på det som amorterats. Ni nyttjar ändå medlemmarnas pengar och bör inte se det som en chans att gambla till en gratis middag…
Alla medlemmar är inte ett dugg intresserade av ett extravagant midsommarfirande eller middagsbjudningar i föreningens regi. De föredrar att fira inom familjen.
Jag finns för många år sedan när vi anordnade en kräftskiva i vår samfällighetsförening. På ren svenska. Det blev ett satans liv på de medlemmar som varken kunde eller ville vara med. Ett gott råd: Glöm detta!
Spontant borde inte föreningen syssla med ekonomiskt risktagande på det sättet. Föreningens pengar är helt enkelt medlemmarnas pengar och bör därför stanna hos medlemmarna eller t.o.m. betalas ut till medlemmarna ifall likviditeten är för stor.
Utifrån egen erfarenhet så bör folk som inte förstår risken med att investera, investera sina pengar. Särskilt här kommer man öppna sig för supermycket kritik när börsen väl faller. Så jag skulle avråda från det tyvärr. Även om det sannolikt skulle vara rätt sak att göra.
Håller med ovan, sänk avgifterna istället och låt medlemmarna investera pengarna om de vill. Tanken att investera är god, men det är inte syftet med en BRF.