Jag är ny i ”spara & investera världen”, glad att ha hittat hit till forumet!
Hur skulle ni göra?
Jag har en lgh i Stockholms innerstad värd närmare 10 miljoner och jag har lån på 2,2 miljoner. Lgh är större än vad jag egentligen behöver men jag trivs väldigt bra. Om jag skulle tänka rent ekonomiskt & strategiskt, hur jag ska förvalta mitt kapital så det växer bäst, är det bästa att sitta kvar i lgh några år framöver eller skulle jag hellre sälja och köpa en mindre lgh för 6-7 miljoner (jag har renoverat så vinstskatten kommer kvittas mot den kostnaden) och investera mellanskillnaden på 2-4 miljoner i t ex indexfonder? Jag kommer även att få runt 5 miljoner efter skatt för en försäljning av mitt företag under nästa år, som jag också ska förvalta så det blir så bra avkastning som möjligt. Är också sugen på att köpa en lgh i Spanien. Vill inte heller binda upp allt utan ha över en pott till resor osv.
Med risk att sparka in öppna dörrar, så bygger ju frågeställningen primärt på två okända faktorer och några bonusjokrar.
Hur kommer bostadsmarknaden i Stockholm utvecklas och hur kommer börsen utvecklas framgent?
Därutöver tillkommer massa politiskt styrda beslut. Hur kommer ränteavdrag, vinstskatt och ISK-skatt förändrad i framtiden? I en perfekt marknad har de visserligen direkt påverkan på bostadspris och aktiekurs.
Om man inte vet något om framtiden är kanske den mist dåliga gissningen att priset på bostad utvecklas som inflationen och börsen går upp med ca 0,03% per handelsdag. Men det vet ju alla att det inte är sant…
Klart man kan göra en räkneövning, men beroende på vilket estimat man använder blir svaren helt olika. Och de har i slutändan ändå ingen förankring i verkligheten. Väljer ett alternativ som känns bra i magen!