Förvisso inte, men det är nog inte ovanligt att pengarna ramlar in vid månadsslut i merparten av de länder där det bor människor som har råd att investera i aktier.
EU verkar exempelvis ligga runt just den 25:e.
Jag håller med. Det jag däremot ifrågasätter är vad jag får för pengarna eijängklijän.
Jag gissar på ännu mer ner, även om jag gärna köper en månfärdsbiljett i framtiden. Känns som alla dess ipo är lite överhypade, skulle inte förvåna mig om de går att göra samma sak med anthropics och open ai. Köp och sälj. Som vanligt tjänar rika in storkovan innan man lägger ut bolaget på börsen.
Det är väl inte överhypat när det går att göra finfina pengar i IPOn för oss vanliga småsparare?
Ja, det händer ju rätt frekvent att framgångsrika entreprenörer tjänar pengar på sina skapelser. Det betyder inte att det är särskilt lätt eller replikerbart för vem som helst.
Jo, för meningen med en IPO är väl ändå att ni ut långsiktigt? Så jo, överhajpat blir det när alla bara hänger på under första dagen. Det är som folk som spelar på VM-matcher men skiter i lagen eller att se matchen.
Meningen med en IPO för ägarna, för mig, eller för dig kan ju skilja sig åt. Jag använder främst IPOer för kortsiktig trading.
Ja? Nu sysslar jag inte med sports betting, men om jag gjorde det skulle jag verkligen kunna tänka mig att ta ett bett på en match där jag verkligen skiter i lagen. Det viktiga för mig i det scenariot är om jag får vettiga odds på just den händelse jag tar en stek i, inte om laget sen går vidare och har en fin säsong.
Jag menar hela börssystemet. Man introducerar inte ett företag där för att alla ska sälja dag ett. Det är vi nog överens om.
Visst, men det är inte syftet primärt. Jag gjorde jämförelsen för att jag tänker att både ligan, eller VM från gruppspel till final, har andra funktioner än att göra enstaka spelare rika.
Sedan kan man skita i det. Jag lägger ingen värdering i just det.
Så jo, jag fortsätter att hävda att det är överhajpat även om du kan tjäna pengar på en IPO. VM är också överhajpat, även om du kan vinna på en match du spelar på. SpaceX och Argentinas VM-trupp är ungefär lika spännande i min värld. Välbetalda cry babies i båda lagen.
Jag vet inte exakt vem du avser med ”man”, men vänd på det. För varje säljare fanns det en köpare. Det relevanta för ägarna inför IPOn är ju främst värderingen.
Uppenbarligen hög omsättning och volatilitet de första dagarna, men det är ju inte konstigt eller unikt.
Det är nog bara jag som inte begrep hur den glidande skalan från ”ej hajpat”, till ”hajpat”, till ”överhajpat” förhöll sig.
Svinlätt för en bonne att förstå oddsen. Lägg bara in om 10.000 aktier i IPO:n - om du får tilldelning på 2 aktier så kommer de kortsiktigt gå upp sä det visslar om det, om du får 10.000 så går det lika fort åt andra hållet.