Absolut, problemet är bara att som sketen småsparare får man så få aktier när det är övertecknat att det knappt är värt besväret. Brukar bara bli några tusenlappar i bästa fall.
Blankningen ligger på 29% av free float nu. Det lär dundra åt det ena eller det andra hållet framöver.
About 185 million SpaceX shares are now sold short, representing roughly 29% of the company’s publicly tradable float and about $25 billion in bearish wagers, according to S3 Partners. The position has ballooned from an estimated 40 million shares, or roughly 5% to 7% of the float, just three weeks ago.
Man får hoppas att Raymond James $800 price target inte håller…
Tyst i tråden nu.. Hur går det för SpaceX aktien? Med rapport, lock up och allt..![]()
Jag gillar SpaceX. Ett inspirerande företag, men denna IPO borde folk åka i fängelse för…
Hypen är borta. Än så länge går den som väntat. Sa att jag skulle vänta några månader men köpte en aktie för skojs skull ändå. Kul att följa bolaget framöver ![]()
I morgon frisläpps 50% fler aktier än som redan är tillgängligt för försäljning så då kommer nog priset sjunka än mer.
Jag har ju minst sagt varit väldigt kritisk, men jag är inte alls skadeglad när det går ner så här. Många som blir drabbade, medvetet eller omedvetet. Väldigt tråkigt.
Jag blir också drabbad, men har inte koll till vilken nivå. Vet att vissa av mina fonder köpt med känner inte till andelen.
Hela processen för att få indexfonder att köpa var ju rätt skum.
Men gällande köp får man ju ha lite självreflektion. Information om orimligheten i kurs och därmed värdering har ju inte saknats.
Anthropics IPO ska bli intressant nästa år(?). De går iaf med vinst.
Ja jag kommer (äntligen) att kunna dumpa en bunt. Det vore trist om det sjönk mer men med tanke på att min medelanskaffningskostnad är 4% av nuvarande marknadsvärde så ska man väl inte vara girig… Hög tid för lite diversifiering.
Vilket är ett bra exempel på det nya med att vänta med att börsintroducera i åratal, trissa upp värdering via manipulation, och förhindra vanligt folk från att köpa in sig tidigt. Ogillar det skarpt och det är ett skitupplägg.
Det där vet jag inte om jag håller med, på vilket sätt har man manipulerat börsvärdet? Nu är jag ju partisk men det SpaceX har lyckats genomföra är rätt otroligt. Att vanligt folk inte kan köpa in sig är ju naturligt om det inte gäller ett börsnoterat bolag, det är väl ingen skillnad mellan SpaceX och grannens elfirma i det hänseendet?
Eller översatt till totalen 1.4 % är blankat, men ja vill man ha headlines låter 29 % bättre på freefloat. Kanske ryker 100 lappen idag?
Grannens elfirma går kanske med vinst? ![]()
Det är nytt påfund att vägra börsintroducera på åratal vid de beloppen. Aldrig skett tidigare. Värderingen av bolaget skedde med stor sannolikhet via påtryckningar såsom förlorade uppdrag etc om man inte övervärderade. Ingen seriös analytiker hade givit det den IPO värdering den fick. IPO prospektet var ju strukturerat så det skulle försvåra förståelse också. Index ändrade riktlinjrr också så SpaceX skulle inkluderas. Manipulation.

Tycker att du ska anmäla till SEC.
För du har självklart tydliga bevis förmodar jag.
Hur IPO-värderingen skedde har jag ingen insikt i, men värderingen då var inte helt ur led med utvecklingen av värderingen innan IPOn och där har det ju hela tiden varit stora investerare som gått in som finansiärer så de tyckte ju att värderingen har varit rimlig hela tiden.
Det verkar lite motsägelsefullt att samtidigt säga att IPOn var upptrissad och klaga på att gemene man inte fick möjlighet att köpa tidigare.
Jag tror personligen att den största anledningen till att börsnoteringen dröjde så länge var att Elon blev bränd av Tesla. När jag började på SpaceX i 2012 talades det om att börsnoteras så fort vi hade en stadig inkomst, men efter all kritik och short selling med Tesla så slopades alla planer på det runt 2014. Elon sa själv att det är ett skitjobb att driva ett börsnoterat företag och mycket bättre att hålla det privat.
All manipulation är inte olaglig. Jag använder lekmannaperspektivet. Att kraftigt överdriva potential för att ha högt IPO utgångspris är ju vanligt men i SpaceX fall var det absurt.
Hur IPO-värderingen skedde har jag ingen insikt i, men värderingen då var inte helt ur led med utvecklingen av värderingen innan IPOn och där har det ju hela tiden varit stora investerare som gått in som finansiärer så de tyckte ju att värderingen har varit rimlig hela tiden.
De köpte inte aktier baserat på denna värdering.
Det verkar lite motsägelsefullt att samtidigt säga att IPOn var upptrissad och klaga på att gemene man inte fick möjlighet att köpa tidigare.
Finns ingen motsägelse. Det är en vanligt förekommande kritik. Samma diskussion förs gällande OpenAIs och Anthropics kommande IPOs. De har redan nåt sådana värderingar att den potentiella värdeökningen kommer vanligt folk inte få del av när IPOn väl sker.
Det är ju inte meningen att en IPO ska lämna kvar pengar på bordet. Tanken är att prissätta bolaget så pass bra att skillnaden mellan den privata och den offentliga värderingen är obefintlig.