Investera i startup, vart ska ribban läggas?

Allt är relativt.
Beror lite på om du har “råd” att förlora dessa pengar eller inte. Eller om du behöver pengar till annat som förgyller ditt liv i närtid. Till exempel ha pengar till en insats för en lägenhet etc.

Precis som du skriver, man kan behöva satsa för att tjäna bra framöver.
Allt hänger på riskviljan jämfört med potentialen på investeringen och även på vilken skada en förlust kan ha för dig framöver.
Om du väger samman dessa och kommer fram till att du har råd att investera då är det bara att tuta och köra.

Finns investeringar jag ångrar jag gjort och det finns investeringar jag ångrar jag inte gjort :sweat_smile:

1 gillning

Förstår vad du menar, klart att ingen vill förlora 100k men det är inte hela världen heller. Om jag ska köpa lägenhet och förlorar de pengarna, då får jag väl vänta ett år med köpet.

1 gillning

Ja exakt, jag ska slutföra det jag startat. Vill ju i alla fall ge det en chans. Alternativet är att man jobbar ett helt liv utan att få grunda ett företag. Vill hellre ha testat och misslyckats än att aldrig försökt.

2 gillningar

Tycker de flesta har skrivit väldigt bra tips och tankar redan. Spontant från min sida som driver eget och gått igenom liknande resa:

• Var tydlig med vad pengarna ska gå till, dvs en budget så att de används till att bygga produkt och värde. Absolut inte till lön eller annan intern ersättning, då är de borta på en månad.
  • Skriv aktieägaravtal för att minska risken att ni blir ovänner.
  • Har ni en bra affärsidé finns det inkubatorer som kan ge affärsstöd och hjälp med finansiering. Ha en bra affärsplan och idépitch och försök boka möte.
  • Konsultcheckar kan sökas för att bekosta extern kompetens, ofta med krav på medfinansiering som ditt kapital i så fall kan täcka.
  • Kolla efter utlysningar till projekt, typ Vinnova/PTS eller liknande och ansök. Kan ge bra med startkapital utan risk.
  • Almi med flera erbjuder mjuka lån med 20% borgen, dock krav på en stabil affärsplan och budget.

Kan ni jobba gratis och lägga pengar på att bygga produkt snabbt med hjälp av eget kapital/konsultcheck/mjukt lån/EU lån så är det enklare att få större investering eller kunder. Se det som en proof of concept.

Går det åt skogen så har ni gett det ett gott försök. Men tänk på att 100 000kr i en startup är extremt lite pengar, se till att ha mer kapital från annat håll eller jobba gratis ett bra tag.

Det låter lite bakvänt, du ska inte behöva komma upp med en idé till värdering, det måste ju grundarna själva göra och visa på siffror om hur de har tänkt och vad de behöver pengarna till (100k är som sagt väldigt lite).
Ska de använda pengarna till lön åt sig själva?

Utan mer information om bolaget är det omöjligt att svara på vilken procentandel 100k är värt.

Bland IT-bolag är det är väl inte ovanligt att en såddrunda landar på några miljoner så att man kan driva firman i nåt år. Det kanske kan motsvara att ge bort 10% av bolaget. Men det är ju en “hur långt är ett snöre” fråga.

Titta på lite avsnitt av Draknästet om du vill få en känsla för hur startups värderas.

3 gillningar

De som investerar i startups i lite större skala investerar ju inte i en startup, de investerar i typ 20 stycken minst och räknar kallt med att med 18 eller 19 av investeringarna så blir utfallet ungefär 0, och så hoppas man på att 1 eller 2 blir företag värda miljarder. Att investera i en enskild startup är rena lotteriet oavsett hur vettiga grundarna är och hur bra affärsidén är; det finns väldigt mycket som man inte har nån som helst kontroll över som kan ta död på företaget i ett tidigt skede.

1 gillning

Här är ett avsnitt på ämnet investeringar i startups med en god vän till mig:

1 gillning

kan inte se vilket avsnitt det är. kan du säga siffran så kan jag hitta det själv?

1 gillning

#44.

Tio tecken.

1 gillning

Nej skit i det för fan. Nästan alla företag som grundas går i konkurs eller växer för långsamt. Hade flera vänner på universitetet som skulle vara häftiga och starta eget, alla de företagen har gått i konkurs sedan länge.

I det fallet att det nu är så himla bra så kan du köpa litegrann när det ligger på Small cap om du nu vill spela lotto med pengarna, sannolikheten att de ligger där inom 10 år är runt 0% så du vet, avrundat neråt.

Låter som att du fått pengarna och inte förtjänat de själv när du skriver att 100k inte är så mycket.

Läs på lite om hur många procent av företag som går i konkurs inom 10 år så kommer du nog tänka en gång till.

Bryr mig om andra människor och vill inte att du ska förlora pengarna, därför jag varnar. Har sett så många som blir ledsna över såna här saker och som förlorat vänner och kontakter.
Skulle du istället lägga pengarna i Avanza Global till exempel och fortsätta lägga in pengar där varje månad medan du jobbar så blir du garanterat rik i längden, ifall du aldrig säljer och bara köper i många år.

Ska du göra något med 0% sannolikhet eller 100% sannolikhet, avrundat? Du väljer själv men viktigt att du vet vad du ger dig in på.