Kort svar: Nej.
Längre svar: De 100.000 kr har vi antingen lagt på paneler eller börs i de två scenarierna, vår insats är likadan men vi har använt dem till olika saker. Efter 25 år är solcellsanläggningen avskriven och i teorin värdelös, även om många gamla paneler (till exempel mina föräldrars anläggning) tuffar på finfint efter 30+ år.
Om man har lånat till investeringen, som jag har, behöver man helt riktigt räkna av 100.000 i slutändan, men får i gengäld båda kakorna. Då får man tänka på räntan på lånet, som minskar investeringsmöjligheterna en del.
Tack! Jag borde tagit mig den tiden innan 100+ inlägg, inser jag .
Vettiga synpunkter. Angående gällande pris/kWp just nu har jag ju inte en susning, utan egentligen bara poster på detta forum som referens. Göran hade ju satt upp till det priset under sensommaren, så jag tyckte det var inspirerande - med grundlig research kanske det är möjligt för de flesta? Å andra sidan är det här ett anonymt forum på nätet. En av mina grannar satte upp för 10.500 kr/kWp i juni, den offerten har jag i alla fall sett med mina egna ögon . De stora drakarna är markant dyrare än små lokala bolag, där jag bor.
Jag lovar inget, men det skadar inte att fråga. Mycket bra bolag att ha att göra med, de installerade hos oss och grannarna. Gör små och stora jobb.
Jag håller inte med om slutsatserna det här ger, framförallt eftersom man inte ska se det ur perspektivet “behöver låna” utan “lånar för att samtidigt kunna ha investeringskostnaden på börsen”. Som jag skrev ovan, man får båda kakorna till priset av ränta+amortering.
Inköpspris - det köper jag. Ränta - 3 % över 25 år, kanske stämmer, min är inbakad i ett bundet bolån på 1,17 % men det vet jag inte kommer bestå för evigt.
Amortering däremot, där blir det heltokigt - eftersom lånet är en del av bolånet, som är det som gäller för de flesta med små anläggningar tror jag, blir det inte i närheten av rak amortering över 25 år. Där beror det mycket på hur ens bolån ser ut, för mig är det 2 % amortering som gäller på bolånet vilket ger 50 års återbetalningstid. Vid ny värdering om 1-2 år blir det 1 % amortering. Och jag tänkte inte amortera mer än 50 % de närmsta 25 åren, så egentligen är det inte hela de där 130.000 kr som behöver amorteras bort, det blir snarare i runda slängar 70.000 som ska amorteras bort. Banken bryr sig lyckligtvis inte om huruvida jag amorterar solpanelsdelen eller tvättstugedelen av huset .
Edit: med tanke på att panelerna ökar värdet på huset är det kanske inte ens 70.000 som behöver amorteras bort om man värderar om efter några år, eftersom det minskar tiden till 50 % belåningsgrad. Jag ids inte räkna på det så noggrant just nu.