Jag och min fru har fått en gåva på 50 000 kr från en släkting till henne som är avsedd för att vi ska lära oss aktier. I detta ingår bara enskilda aktier och inte fonder osv. Pengarna ligger på ett ISK-konto på Swedbank där vi bara kan köpa värdepapper och aktier. Släktingen önskar att pengarna ska vara på kontot i minst 10 år.
Vår sparfilosofi är i linje med evidens och det som förespråkas av Jan och andra på Rikatillsammans - att en bred billig global indexfond eller fondrobot är det bästa alternativet för långsiktigt sparande. Eftersom en indexfond inte är ett alternativ (jag hade velat skita i önskemålet och investera efter min egna filosofi, men min fru tycker inte det känns rätt då det är en gåva), undrar vi hur vi ska gå till väga för att spara så evidensbaserat som möjligt utan att investera i en indexfond?
Vi har en tanke om att investera i holdingbolag som Berkshire Hathaway och Investor, för att ha så diversifierad portfölj som möjligt. Är detta en bra idé? Hur många bolag är rimligt att splitta dessa 50 000 kr mellan?
Vet inte om jag ska kommentera då jag inte vet vad forskningen säger, men blir nyfiken att gåvan villkoras med ni “ska lära er aktier”. Vad innebär det? Är gåvogivaren själv insatt och “duktig” på stockpicking? Eller är det en person som inte är så insatt och svepande tycker att “ni ska lära er aktier”?
Men om jag (som är medelmåttig aktieägare) skulle tvingats till samma deal skulle jag välja; Investor, någon av storbankerna i sverige (ej SEB), Mircosoft samt en slant i Berkshire Hathaway.
Vet ej vad som är evidensbaserat men gillar man fonder så är väll investmentbolag det närmsta man kan komma för att likna en fond tänker jag när det gäller enskilda aktier.
Köper man investor som exempel så köper man ju en stor del av sverige (väldigt förenklat)
Har själv en stor vikt av mina enskilda aktier i de stora svenska investmentbolagen och ser dom lite som “småfonder” med skillnaden att de kan ha lite högre vikt i enskilda aktier samt där de även kan gå in och påverka sina innehav med kunskaper/kontaktnät.
Hur stor andel av er portfölj är detta? Är det 1% eller så så är det väl lika bra att slänga in allt i BRK eller valfritt annat storbolag, men är det en betydande del av portföljen kanske man vill dela upp det på några stycken för att ligga någorlunda nära marknadsvikt. Har man en ESG-fond kan man passa på att investera i några bolag som exkluderats.
Det här går ju att omvandla till en rolig utmaning (som fler kan vara med i). Ta max 5% av din portfölj (upp till ett takbelopp på 50.000kr) och sätt in dessa på ett nytt ISK där du inte får investera i globala indexfonder.
Nu måste du ju göra aktiva val.
Vinner gör den som efter 10 år förlorat minst som % av startbeloppet.
Jsg blir ju nästan inspirerad att vara med… om det inte vore för att jag skulle misslyckas med ”pilla inte på portföljen”.
Ja det skulle räknas in i det utrymmet som RT kallar lekhinken. Hela förslaget hade ju upplägget av en lek.
Till TS: Lycka till! Var tror du gränsen går mellan aktie och fond? Jag förstår viljan att respektera regeln som gåvan kom med… men alla gränser är lite luddiga.
Ett alternativ är ju att gå till den som gett gåvan och försöka förmedla tacksamheten men sen försöka förmedla hur ”regeln” rimmar dåligt med er egna övertygelse. Försök att genom samtal nå fram till om poängen verkligen är aktiehandeln i sig eller om att förstå principerna med aktiemarknaden, ränta-på-ränta osv. Plötsligt kanske den som gett gåvan ser ljuset och välsignar er att placera gåvan i en indexfond.
Jag vet inte. Det är en person med mycket kapital och stort intresse för ekonomi. Utifrån hur han har pratat i detta fallet dock tycker jag inte att han verkar ha så mycket kunskap då han dömer ut indexfonder för att USA är osäkert just nu, läser och tar emot råd från affärstidningar och bankmän, etc…
Han tror stenhårt på att aktier är bästa sättet att spara. Han vill alltså egentligen att vi ska lära oss spara, inte nödvändigtvis att vi ska lära oss aktier kanske, men pga kontrollbehov och hans egna åsikt om att aktier är the way to go är det detta som blir vår begränsning.
Vad vi gjorde när vi inte kunde investera i fonder på vårt ISK var att titta på vad som är i svenska börsindex och handla aktier som i det närmaste motsvarade index. Det blir ju lite grovt när det rör sig om så lite pengar, men det är ju det närmaste man kan komma.
Mjo, det låter som det. Förvisso mycket generöst och säkert välvilligt kontrollbehov. Men likväl ett kontrollbehov.
Nåja, det “säkraste” sättet är ju att investera i de allra största bolagen på OMXS30 ungefär enligt marknadsvikt och täcka åtminstone kanske 50-75% av marknadsvikten totalt.
Sedan kan ni väl säga till släktingen att ni har “god riskspridning i stabila svenska bolag”, så är hen nöjd Även om ni i praktiken har återskapat Avanza Zero. Eller så gör ni faktiskt research och sätter upp en lekhink med pengarna precis som släktingen vill.
Ni fick ju faktiskt pengarna gratis, så det är ju rimligt att försöka lite.
Hur är det med råvaror? kanske kan man sätta ihop någon rolig portfölj typ 25 % investor 25 % techbolag 25 % guld 25 % Berkshire? eller någon utdelare typ banker eller yolo med BTC ? :-). Helt seriöst hade jag nog bara köpt techbolag och hoppas på att man träffar någon magiska sten. Let the A.I hype begin?
Jag skulle satsat på investmentbolag. Evidensbaserat är det nog inte men beprövad erfarenhet och logiskt resonemang (du får indirekt exponering mot många bolag) säger att det rimligtvis är ett bra alternativ i alla fall.
Personligen skulle jag bara köpt svenska aktier och sen investerat i globala indexfonder vid sidan om.
Jag skulle hedra gåvan, välja ut fem svenska storbolag och satsa 10.000 kr i varje. Jag skulle ha en idé med mina val, men inte lägga alltför mycket tankemöda på det. Sen skulle jag investera mina övriga pengar i globala indexfonder, på ett annat ISK.
Occidental Petroleum Corporation är ett amerikanskt multinationellt petroleum- och naturgasbolag verksamt inom alla sektioner av petroleumindustrin, det vill säga upp-, mellan- och nedström, i USA, mellanöstern, Nordafrika och Sydamerika.
AI datacenter trivs till stor del av naturgas.
Teknisk analys synpunkt ser företaget ut som det kommer studsa upp.
Guld silver och handla råvaror har redan stigit bygge och olja är sent in råvara cykeln.
Det är företaget ingår i Warren Buffetts portfölj.
Helt ärligt hade jag tackat nej till gåvan och sagt att vi kör indexfonder själva istället.
Det där kommer ju bara att bli drygt i längden när personen inte tycker att man har lärt sig.
Jag gillar inte förtäckta gåvor som kommer med hållhakar och försök att påverka hur jag ska tänka och tycka - speciellt när det är fel.
Det kan handla om öronmärkta eller villkorade pengar som i detta fall eller en sommarstuga som givaren sedan ska ha synpunkter kring allt man gör och inte gör med den för all framtid.
Då är det bättre att skita i det och vara fri.
Oberoende har ett högt värde, högre än TS gåvoandel på 25ksek i detta fall.
Man behöver inte kunna något om aktier, det är bättre och räcker med sittfläsk, hög sparkvot och aktieindexfonder.
Jag skulle nog följa till exempel Warren Buffet och faktiskt försöka förstå vad han gör, varför han väljer just de bolag han väljer.. Sedan gäller väl lite samma princip som med indexfond att försöka sprida riskerna, eller helt kallt lägga allt i berkshire hathaway, en indexfond i aktieform.
Alltså jag tror egentligen det inte spelar så stor roll vad du äger bara man äger tillgångar som producerar något och inte lägger allt i samma korg. Precis den filosofi som indexfond har, men vissa vägrar gå ut ur sin bubbla.. direkt man hör ordet aktie så är man som ett barn i trotsåldern även fast indexfond just äger aktier men i grupp..
Indexfond är oftast det rätta valet för att de minimerar de typiska beteendefel man kan göra däremot är de inte något magiskt, det magiska är att de är idiotsäkert.