Investera sent i livet

Hej!
Är ny på forumet
Började investera på Avanza för några år sen väldigt sporadisk med en allt för liten summa och en spretig portfölj pga osäkerhet.
Istället har jag sparat på hög på ett konto allt för länge😳 och det har blivit några hundra tusen och en ökad stress. Nu har jag hittat detta forum och känner äntligen att jag fått en konkret vägledning
Då jag är 58 år så känner jag att det är lite brottom att investera mina sparade pengar om jag ska ha en 10-års horisont.
Så vad säger ni.
Ska jag investera allt på en gång, eller ska jag pytsa in i omgångar?
Tänkte inv 80% DNB Global Indeks S och 20% Plus alla bolag Sverige index, efter tipset ”fonder 2025”. Eller bör jag ha mer räntefonder?
Tacksam för tips!
//Helena

3 gillningar

Rent rationellt ska du mata in allt idag och ha 100% aktier. Då har du bäst odds.

Sen kan det vara aktuellt att trappa ner aktierisken allteftersom åren går och du närmar dig uttag. Men det beror lite på vad du har för övrigt sparande och även boende, lån osv.

Men inkomstpension och eventuell traditionellt förvaltade tjänstepensioner är sånt som kan ha vuxit på sig ganska bra genom åren och där har du relativt låg risk / garanterade pengar så du kan enkelt ta 100% aktierisk privat.

3 gillningar

Välkommen till forumet.
Om du vill så ökar du DNB Global Indeks S till 90% och Plus Allabolag Sverige Index 10%.

Det rätta brukar vara att investera allt på en gång. Känslomässigt kan det vara skönare att sprida ut.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Det är aldrig för sent att börja investera. Visst, bästa dagen hade varit att börja igår, men näst bäst är att börja idag :+1:

3 gillningar

Tack för vägledning, så hjälpsamt.

2 gillningar

Ok,det låter som en bra fördelning.
Så bra,äntligen vägar jag ta steget fullt ut👍

1 gillning

Det beror på när du tänkt börja ta ut pengarna. Trappa ner risken när det är 5 år kvar till uttag.

1 gillning