Tack för ett bra avsnitt i podden!
Jag ställer ändå frågan härför det är intressant at höra forumets/expertisens åsikter.
Hur skullle ni investera 1 miljon kronor idag?
Tänker då främst att vi snackar om att vi må vara sent i börscykeln…
75% aktier
15% sparkonto
10% guld
90-10 LYSA så sköter det sig själv också.
En viktig fråga är ju hur länge pengarna kan investeras. Ska du ha tillgång inom något år bör de väl finnas på ett konto? Åtminstone vad jag tycker och tror. Annars är ju Lysa ett bra alternativ som tidigare har nämnts.
Jag står lite inför samma dilemma själv, räknar med att få in ett större belopp på banken ganska snart. Tycker du har fått bra förslag. Men det jag tänker själv, är kanske att jag ska sätta in pengarna lite mer gradvist. Läser man vissa trådar i forumet, så blir man osäker på om man verkligen ska gå in med alla pengarna på en gång. I värsta fall blir man en av de 10 procenten som kanske inte tjänar några pengar under en 10-årsperiod. Du får naturligtvis tänka utifrån din egen situation, och det är ju helt korrekt att det är nästan omöjligt att “tajma” marknaden… men jag, som vet med mig att jag är nervig och kommer ha svårt att låta bli att pilla då nedgången väl kommer, kommer mest troligt att bara lägga in cirka 5 procent i månaden under två års tid.
Håller med att det är skitsvårt. För min del så fasade jag likviderna sakta men säkert under 2 års tid. Hade jag matat in allt på en gång så hade jag fått några 100K mer i värdeökning. Så tror man på Time in market . Allt på en gång. Annars kan man mata in lite i taget. Personligen så tror jag på Lysa 100/0 och behålla 100K i buffert om man har en miljon. Dels så är USD relativt billigt, 8,40kr. Och skulle vi få en dipp så kraschar kronan och USD kostar 10kr. Då blir nedgången liten.
1 miljon kronor hade jag nog fyllt upp min mellanhink med ytterligare 250k och resterande 750k i min passiva hink.
Tack
det är rätt självklart i teorin men på något sätt mkt svårare när det faktiskt ska göras.
Ska titta lite mer på hinkarna.