Investera vs amortera?

Hejsan!

Skulle bli jätteglad över lite tankar och tips över min ekonomiska plan. :slight_smile:

Hur det ser ut idag.

Buffertkonto 40 000kr

Ett långsiktigt sparande:
90/10 hos Lysa 1000 kr/månad

Sparande med horisont på minst 5 år:
DNB global emerging markets indeks A 500 kr/månad
Länsförsäkringar Global Indexnära 1000 kr/månad
Spiltan aktiefond investmentbolag 500 kr/månad
Swedbank robus access asien - inget månadsspar
Öhman global growth - inget månadsspar

Ser detta bra ut eller skulle jag med fördel kunna ändra min fördelning?

Betalar även av ett huslån med min sambo, där vi även har topplån:

87 000 med ränta 3,24 %, amorterar 1500 i månaden

Hur borde jag/ vi tänka? Är det smartast att amortera mer på topplånet? Starta ett fondsparande ihop?

Tack på förhand!

Om du kan investera de 1.500:- med en avkastning som överstiger 3.24% så är det i princip vettigare att investera. 87.000:- / 1.500 ger drygt 58 år :slight_smile: Så man kan se det som ett långsiktigt sparande där Lysa bör ge dig klart över 3.34%.

När du säger topplån så kan du mena över 50%, dvs du kanske inte har något val, du måste amortera tills du kommer ned till 50%

Hej Emelie.

Jag tror Hans har läst lite fel, lånet på 87000 betalas av på 58 månader, dvs 4 år och 10 månader.

Jag tycker att 3,24% är en för hög ränta och om du kan omförhandla denna så är det ett bättre alternativ. Om inte din bank vill det, testa en annan bank. Du ska ju självklart endast börja denna diskussion med banken om lånet är rörligt eller börjar närma sig villkorsändringsdagen så du inte drabbas av andra kostnader för att du byter lånet i förtid.

Ooops. 58 månader är det förstås.

Hej Emelie!

Som Björn skriver ovan så borde du försöka förhandla om räntan på topplånet om det inte är låst, 3.24% är väldigt högt, oftast behöver man bara säga att man vill ha samma ränta på topplånet som det övriga lånet så kan man få det.

Om det inte går att ändra så tycker jag att du ska försöka amortera mer, vet såklart inte hur din ekonomi ser ut övrigt men om du har möjlighet till att amortera mer eller ta lite från månadssparandet och lägg på amorteringen istället.
Att få 3.24% gratis avkastning vid amortering känns ganska attraktivt, speciellt istället för att lägga pengar i räntefonder.