Investeringar i Kina (Emerging Markets)

Hmm, nej du har nog rätt. Sydkorea har jag daglig kontakt med på jobbet (har kollegor där) och det är sannerligen ett helt annat läge än Kina. Det är först neråt Ryssland och under som det börjar bli politiskt instabilt på liknande sätt som Kina.

1 gillning

Finns iaf två rejäla risker för krig i den listan också.

Nord Korea vs Syd Korea alternativt Kinesisk invasion av Taiwan.

Sen får man väl avgöra själv bur stor den risken är men vid ev krig lär vi förlora stora delar av våra investeringar.

1 gillning

:joy: Japp, där fick jag så jag teg. Den dagen politiker börjar värna om sitt folk äter jag upp min hatt. Jag får väl omformulera mig, och säga något i stil med att jag i alla fall tror att Kinas politik kommer inte vara lika självdestruktiv som Sveriges. Den som lever får se.

Tack, ja det är intressant och värt att ha i åtanke.

1 gillning

Tack för bra diskussioner. Jag tror jag kan dra följande slutsatser:

• Marknaden har vägt in de politiska risker som finns. Det finns både en stor nedsida men även en stor uppsida om det politiska läget blir bättre.
  • P/E talen är generellt lägre i EM.
  • Jag har jämfört EM med svenska bolag och då har svenska bolag fördelar för mig som svensk investerare i form av lägre avgift, källskatt transaktionsavgifter osv. Men då jag redan är “max” investerad i Sverige (enligt mina regler) borde jag istället jämföra LF Global med EM.
  • Just nu har jag 35% Sverige, 25% LF Global och 10% EM. Då Sverige i stort redan uppfyller de kriterier som EM har (annan valuta, lägre korrelation, högre beta) samt att jag är underviktat i globala bolag i kombination med att jag inte är komfortabel att investera i EM så kommer jag välja att ta bort EM helt i min målportfölj i framtiden så att jag får 35% LF Global och 35% Sverige.

Jag får dessutom ett fördelaktigare bolån från LF om jag har mera pengar där (bara LF global som ligger på deras depå). Känns inte helt bra att ha 35% i samma fond utgivare men jag tror ändå det är det smartaste sättet att investera på. Skönt att slippa bekymra sig mera över EM. :wink:
Bara som notis, hade jag valt en lägre andel home bias hade jag nog valt att behålla EM i portföljen, men jag känner mig inte bekväm med att ha för stor andel som troligen kommer svänga ner långt vid en börskrasch (EM har historiskt svängt ner längre än developed markets).

2 gillningar

Hur fungerar det? Finns det exakta siffror?

Nej, det blir en förhandlingsfråga. Jag kommer ju ta ett “företagslån” där för den villa jag kommer bygga för uthyrning. Tänkte ta detta i en annan tråd, mina erfarenheter kring köp/bygga villa för uthyrning. Ska samla på mig lite mera info först bara. Tomten är köpt men kontraktet för att bygga villan ännu inte påskrivet och lånet inte förhandlat, men det är “önskvärt” från LF sida att jag flyttar över mera pengar till dem för att få bättre lånevillkor.

Som vanlig privat person med vanligt bolån finns det nog bättre alternativ. Jag är dock också förmänskund hos LF för rabatt på försäkringar vilket gör att jag hamnar i ett ganska bra förhandlingsläge där.

Nu har jag möjligen låtit onödigt negativ kring Kina men det man som lätt kan missa är att exempelvis Kina har haft en inflation på 3-4 % ihop med en valuta som är relativt stabil. Detta ger en bra tillväxt för oss i Sverige.

Personligen vill jag ha viss del av mitt kapital i dessa länder med medelhög inflation med bra utveckling för att kunna åka snålskjuts på denna tillväxt. Sen är riskerna tyvärr markant högre.

2 gillningar

Japp, jag har vägt för och nackdelar, men i slutändan vill jag öka min exponering mera mot säkra valutor som USD och inte mot osäkra valutor som oftast förekommer i EM länder. Det jag försöker parera mot är krascher och då är EM helt enkelt ett sämre val än DM i de flesta lägen. Jag har redan överviktat mot “spännande” innehav med 20% i Svenska småbolag.

Hur säker är USD då? Har du sett FEDs baöansräkning och hur den förändrats över 2000 talet och framåt?

Svårt att säga, men jag skulle hävda att det är den mest säkra valuta som finns just nu (speciellt vid börskrascher). Men en globalfond innehåller annat än USD också (och jag är som sagt redan underviktat där jämfört med marknadsviktningen).

Jag har sett USAs statsskuld och jag blev fundersam till den för runt 5-10 år sedan, men har idag accepterat att det är så verkligheten ser ut.

Det skrämmande jag syftade på var hur man fortsatt med QE och hur man ser hur lång tid efter -08 som det tog innan man ens lyckades se en början på en vändning av innehaven av räntepapper. Vilka nu fullständigt exploderat under Corona.

Är det verkligen en säker valuta med det i beaktning?

Tyvärr måste jag svara ja på den frågan. Även västvärlden har sina problem.

Skulle säga att RMB, Euro, USD, JPY och GBP är säkra valutor. Det är dom 5 som ingår i IMFs valutahandelsreserv.

Av en händelse är ju RMB en valuta i ett EM-land :innocent:.

1 gillning

Shortning av China Stocks är en “crowded trade” för tillfället.

Personligen dubblade jag mitt innehav i Avanza EM på den infon.

Har nu 0,37% :slight_smile:

1 gillning

Japp, jag kör ju min vanliga 1% regel även denna gång. Jag har dock lite andra innehav jag ska göra mig av med först. Behöver pengarna för att betala av tomten jag precis köpt.

1 gillning

Verkar som om jag skulle sålt av innehavet för 7 månader sedan vilket jag tyvärr inte gjorde…

Nu när Emerging markets hoppade upp lite passade jag på att sälja allt. Jag har fått nog av BRIC länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, China). Anser inte den ökade diversifieringen man får är värd risken för nya sanktioner samt stängd handel och frysta medel, utöver att aktierna i sig också kan gå ner. Känns inte moraliskt rätt heller.

2 gillningar

Själv gick jag in i EM med 20% av portföljen. Brukar läsa ofta att man ska köpa något när alla andra är negativa till det haha. :joy::rofl::face_with_hand_over_mouth:. Vi får se vad det ger om 20 år om jag inte går in och pillar lite igen som vanligt :grin::thinking::face_with_hand_over_mouth:. Kul att vara lite annorlunda och gå mot strömmen :joy:. Kan bli kämpigt haha. Svårt att vara moralisk på börsen :thinking:. Sedan tänker jag om man vågar ha 20-30% i så litet land som Sverige ok vi är demokratiska men ändå borde man inte vara rädd ha 20% i EM. :thinking:

1 gillning

Skillnaden mot Sverige är även följande:

1. Sverige är demokratiskt, medan många av länderna i Emerging markets har en hög andel korruption.
  2. Sverige kommer med stor sannolikhet inte frysa mina medel vilket jag ser att det finns en risk i med till exempel Indien och Kina.
  3. Sverige kan jag, jag vet hur landet fungerar osv. Jag har aldrig ens besökt Kina och Indien eller de andra länderna jag investerar i.
  4. Svenska stora bolag kan jag köpa till en mycket lägre avgift (0%) till skillnad mot Emerging markets. Dessutom är det ingen utländsk källskatt i Sverige.

Jag tror absolut EM kan vara värt att ha, dock inte för mig. Jag har länge kämpat med den delen av portföljen och rent psykologiskt har jag svårt att motivera att behålla den. Dessutom behövda jag sälja av aktier för att lösgöra pengar till en fastighet och då kände jag att den här surdegen var skönt att bli av med.

3 gillningar

Jag är all in i Kina. Uppenbarligen har kinesiska aktier och fonder inte gått särskilt bra senaste året, varför det är ett mycket bra köpläge. Kina är totalt annorlunda än de andra länderna i BRIC, modernare, stabilare, m.m.

När det kommer till frågan om Sverige skulle frysa dina medel så har “Sverige” i princip gjort det för mig. Jag bor i Kina och kan inte längre föra över pengar mellan bankerna i dessa två länder eftersom peningtvättarna på Swedbank, Handelsbanken mfl har svartlistat mer än hälften av världens länder.

1 gillning