Handlar man kring spot så är det otroligt mycket billigare i längden att hålla fysiskt. Först har du courtage både för köp och sälj, valutaväxling etc - så ~1% försvinner direkt där. Sedan har du avgift för ETF:en (nej, 4GLD är inte kostnadsfri), schablonskatt på KF/ISK eller 30% på ”vinsten” i vanlig depå. Får du en vinst i seketas från försäljning av din myntsamling som råkar bestå av guldmynt kan du göra 50k+ innan du behöver skatta.
Courtage + valutaväxling, båda försumbara jämfört med spreaden hos fysiska guldhandlare (jag bortser då från köp via nätet av fysiska personer, något jag inte skulle ägna mig åt). ETF kostar, men återigen försumbart om man handlar för icke-triviala belopp. Att man kan bortse från vinstskatten för småbelopp vid fysisk försäljning är iofs trevligt, men ointressant för den som har en investeringsmässig portfölj och vill säkra upp 5% eller 10% guld.
Men om vi ska räkna kostnader förknippade med ägande så bör man fundera på sina försäkringspremier också i det fysiska fallet. Inget att bry sig om för småsummor, återigen, men en bra slant om du t.ex. skall utöka lösöresdelen av din hemförsäkring till att täcka 500k eller 1M. Och var noga med att kontrollera att försäkringen täcker det faktiska värdet av ditt guld - många försäkringar räknar guldmynt som kontanter och ersätter det nominella värdet. Trist om ditt försvunna rör med 100 Soverigns ersätts med £100… Det förhållande gäller f.ö. i samtliga bankfack hos de svenska banker jag varit i kontakt med och diskuterat frågan med också.
På det sättet är det ironiskt nog bättre att hålla sig med fysiska tackor som saknar nominella värden.