Hej och stort tack för din input!
Vi kanske har räknat helt galet - om det nu är så att den hyran du tagit fram är den enda korrekta?
Finns det ingen faktor som kan göra att hyran bli högre än den du räknat ut?
Hej och stort tack för din input!
Vi kanske har räknat helt galet - om det nu är så att den hyran du tagit fram är den enda korrekta?
Finns det ingen faktor som kan göra att hyran bli högre än den du räknat ut?
Möblering borde väl öka hyran som anses skälig?
Tack!
Japp, jag är helt med på att detta måste skötas korrekt så detta får vi ev finslipa innan vi gör något tokigt. Stämmer att det blir ca 1700 per månad! Det lånet är då bundet i så fall. Vi har inte förhandlat något utan enbart skriftligt fått godkännande samt olika procentsatser för bunden ränta.
Googla på ”privatuthyrningslagen + hur länge får jag hyra ut”, så kommer du få fram info.
Det är väldigt otydligt på Skatteverkets hemsida. Men ungefär 1,5 år kan man hyra ut i taget. Den tredje året kommer den inte räknas som privatuthyrningslagen och då är det en helt annan skatt. Det finns en såkallad tröghetslagen. Kolla upp detta.
Så mitt tips är att du får räkna med Max 1,5 år som uthyrd och därefter använda den själv under 1-2 månader.
Hyra på 7921 (((1 650 000 * 0,04)/12) + 1421 + 1000) kronor per månad.
Så får jag också när jag räknar och här borde ni ligga i hyra.
Hur räknade ni?
Ena räknas som privatuthyrningslagen och den andra blir hyreslagen. Om man har två lägenheter man hyr ut
Jag hyr ut en och kommer köpa ytterligare men då är min man ägare för nr 2 
Inte enligt den information som står längst ned på sidan jag länkade till (domstol.se). Ni kan klara er genom att ni är två olika personer som står på varsin lägenhet däremot.
Precis! Vi är två personer med varsin lägenhet, dock står vi båda som lånetagare för båda lägenheter.
Sålänge föreningen inte har någon problem med det så tycker kag att det är fininvestering. Jag själv brukar se det som pensions lön i framtiden. Men kalkylera hur mycket ränta du klarar av med uthyrningen. Även om du går +/- noll ett tag så är det ju lugnt. Hyresgästen betalar av ditt lån. Så skulle di sälja i framtiden så blir ju amorterade pengar och vinst för dig.
Tack för svar Bahez!
Jag håller med!