Uppdatering efter senaste veckan
Jag har fortsatt att fylla på (eller vikta över till) de tillgångsslag som jag haft mest undervikt i. Från aktier till guld i början av veckan, men mot slutet av veckan mer till ränteprodukter. Jag har även ändrat målvikterna för att få en mer balanserad portfölj, mha. volatilitetsviktning (se beräkningar här).
Avkastning/Utveckling
Portföljen har nu börjat visa positiv avkastning på insatt kapital (totalt +1,7%) ffg. på länge. Det som förbryllar mig en del är att trots att “Totalt värde” på ISK nu överstiger de insättningar jag gjort, så visar Avanzas kontoöversikt fortfarande negativ “Utveckling vald period” i SEK.
Är det någon som har någon bra förklaring? Avanza har en förklaring till hur de räknar, men jag förstår inte hur de kommer fram till en negativ “Utveckling vald period” i SEK med mina siffror. Typ, jag har satt in totalt x SEK. “Totalt värde” på ISK visar nu 1,017x. Enligt kontoöversikten är dock “Utveckling vald period” -0,003x. ![]()
Är det att Avanza även använder någon slags TWR-metod då de räknar fram “Utveckling vald period” i SEK? Jag tycker inte att det verkar så enligt deras förklaringar ovan.
Kommande vecka
Jag tänker att det blir fortsatt omfördelning från aktier till ränteprodukter, samt även fortsatt påfyllning av de senare. Jag har gjort en del ändringar i målvikterna för ränteprodukter. Jag har baserat dem i första hand på valutor, där jag f.n. väljer i huvudsak exponering mot de sex valutorna SEK, USD, EUR, GBP, JPY, samt AUD.
Tills vidare har jag som mål att låta ränteprodukter (långa statsobligationer så långt det går) i de sex valutorna representera ca. 1/6 (16%) var av räntedelen i portföljen. Det blir en tillyxad trade-off mellan kreditrisk, ränterisk och potentiell avkastning.