Jag har haft lite funderingar på hur jag kan optimera Fixed Income-delen av min portfölj. Jag diskuterade en del med en AI-tjänst och även om jag inte alltid tycker de ger relevanta svar, så blev jag faktiskt lite imponerad den här gången av vad de föreslår.
Första frågan jag ställde:
Ang. vår föregående diskussion om att anpassa räntebärande produkter i en allväders- eller permanentportfölj (för en svensk investerare) efter vilken valutaexponering som finns i aktiedelen av portföljen…
Om jag ger dig förutsättningarna för portföljen, dvs. nuvarande allokering, skulle du kunna hjälpa mig att föreslå lämpliga kompletteringar eller förändringar för den räntebärande delen av portföljen?
AI-svar
Ja, om du ger mig portföljens nuvarande allokering (andel aktier, räntebärande, eventuellt råvaror mm samt ungefärlig valutaexponering i aktiedelen) kan jag föreslå lämpliga kompletteringar eller förändringar för den räntebärande delen – med hänsyn till valutaexponering, risk och portföljens stabiliserande egenskaper.
Hur jag kommer resonera:
Valutaexponering i aktiedelen: Om du har mycket global aktieexponering (USD, EUR, etc.) kan det finnas anledning att matcha eller diversifiera den i räntebärande delen, beroende på om du vill ha mer eller mindre total valutarisk.
Syftet med räntedelen: Vill du att räntedelen ska vara en stabil krockkudde i SEK, eller vill du att den ska samverka med aktiedelen och ge global riskspridning?
Produktval: Jag tar hänsyn till ränterisk, kreditrisk och valutarisk (se t.ex.5).Så här gör du:
*Ange ungefärlig fördelning (t.ex. 50 % globala aktier, 20 % svenska aktier, 30 % räntor).
*Ange om aktiedelen är valutasäkrad eller ej, och om du har särskilda preferenser för räntedelen (t.ex. låg risk, inflationsskydd, global exponering, SEK-stabilitet).Exempel på vad jag kan föreslå:
- Om du har 100 % globala aktier (ej valutasäkrade):
Räntedelen kan vara antingen svenska räntefonder (för SEK-stabilitet) eller globala obligationsfonder (för matchad valutaexponering), eller en blandning.- Om du har 50 % svenska aktier och 50 % globala aktier:
En mix av svenska och globala räntefonder kan vara lämplig för att balansera valuta- och marknadsrisk.Sammanfattning:
Skicka gärna din portföljallokering och eventuella önskemål, så ger jag ett konkret och motiverat förslag på hur du kan tänka kring den räntebärande delen utifrån just dina förutsättningar53.Citations:
- https://rikatillsammans.se/forum/t/marknadstajma-omallokering-till-rantor-i-fire-portfolj/68208
- https://www.ap3.se/forvaltning/ap3s-portfolj/rantebarande-investeringar-och-valuta
- https://www.strivo.se/vara-tjanster/utbildning/utbildningsavsnitt/valutor/
- https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma35-43-1163_guidelines_on_mifid_ii_suitability_requirements_sv.pdf
- https://www.lysa.se/whitepaper
- https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/publikationer/den-svenska-finansmarknaden/den-svenska-finansmarknaden-2024/a-idappendixaappendix-/finansiella-marknader-/
- https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/borshandlade-produkter/vilka-ar-riskerna-med-borshandlade-produkter.html
- https://www.nordeafunds.com/sv/innehaall/sa-paverkar-rantesankningar-dina-rantefonder
Varpå jag svarade:
Ok, jag kommer här nedan att klistra in en tabell med portföljallokeringen. Varje rad motsvaras av [Instrumentets namn][Andel av portföljen i %]. Raderna är separerade med ett semikolon (;). Jag ser fram emot ett förslag till ändring/komplettering av den räntebärande delen.
Nuvarande portföljallokering
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C;11,73
iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc);4,92
Xtrackers S&P Select Frontier Swap UCITS ETF 1C;3,88
Xtrackers MSCI EM Europe, Middle East & Africa ESG Swap UCITS ETF 1C;3,53
iShares MSCI Poland UCITS ETF USD (Acc);2,94
AVA EMERGING MARKETS TRACKER;2,93
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK;2,77
Invesco EURO STOXX Optimised Banks UCITS ETF Acc;2,76
GULD AVA A;2,72
Spiltan Räntefond Sverige;2,68
iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF USD (Acc);2,63
AVA GLOBAL TRACKER;2,59
Xtrackers MSCI Taiwan UCITS ETF 1C;2,52
SILVER AVA;2,45
Global X Silver Miners UCITS ETF - USD Accumulating;2,24
Xtrackers MSCI Singapore UCITS ETF 1C;2,16
iShares Edge MSCI EM Value Factor UCITS ETF USD (Acc);2,10
iShares China Large Cap UCITS ETF USD (Dist);2,08
VanEck Emerging Markets High Yield Bond UCITS ETF;2,00
WisdomTree Softs;1,95
Amundi Physical Gold ETC (C);1,90
UBS ETF (IE) CMCI Composite SF UCITS ETF (USD) A-acc;1,53
VanEck Video Gaming and eSports UCITS ETF;1,47
Amundi MSCI World UCITS ETF Acc;1,39
Xtrackers DAX UCITS ETF 1C;1,26
DNB Global Indeks S;1,24
iShares MSCI World Health Care Sector ESG UCITS ETF USD (Dist);1,17
Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data UCITS ETF 1C;1,14
Amundi Prime Global Govies UCITS ETF DR (C);1,11
Xtrackers Euro STOXX 50 UCITS ETF 1C;1,07
Xtrackers II Eurozone Government Bond 1-3 UCITS ETF 1C;1,06
Global X Copper Miners UCITS ETF – USD Accumulating;1,05
AVA SP500 TRACKER;1,02
AVA XIAOMI TRACKER;1,01
AVA SWE FINANCIALS TRACKER;1,00
VanEck Space Innovators UCITS ETF;1,00
iShares MSCI Turkey UCITS ETF USD (Dist);0,99
Coeli Frontier Markets R SEK;0,98
UBS ETF (IE) Solactive Global Pure Gold Miners UCITS ETF (USD) A-dis;0,97
WisdomTree Agriculture;0,93
SHRT USDSEK H;0,83
L&G Russell 2000 US Small Cap Quality UCITS ETF – USD Acc;0,83
iShares iBonds Dec 2025 Term $ Treasure UCITS ETF USD (Acc);0,78
WisdomTree Energy – EUR Daily Hedged;0,75
iShares Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist);0,72
VanEck Defense UCITS ETF;0,60
AVA LYX TRACKER;0,58
Xtrackers II EUR High Yield Corporate Bond UCITS ETF 1C;0,57
W5 Solutions;0,56
MilDef Group;0,55
AVA DIGITAL EKONOMI TRACKER;0,54
AVA SWE MIDCAP TRACKER;0,52
Ovzon;0,51
HANetf Future of Defence UCITS ETF – Acc;0,51
SAAB B;0,47
AVA OMX C25 TRACKER;0,46
BEAR EURUSD X1 NORDNET;0,44
INVISIO;0,41
Xtrackers DAX UCITS ETF 1D;0,39
AVA NYSKAPANDE TEKNIK TRACKER;0,39
JPM USD Emerging Markets Sovereign Bond UCITS ETF – USD (acc);0,38
BULL NASDAQ X1 AVA 1;0,36
iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist);0,32
UBS ETF (LU) Bloomberg Euro Inflation Linked 10+ UCITS ETF (EUR) A-dis;0,26
AVA OMXS30 TRACKER;0,21
iShares MSCI Japan UCITS ETF USD (Dist);0,19
Jag tycker sen att jag fick ett riktigt användbart svar från AI-tjänsten.
AI-genererad analys och rekommendation
Här är en analys och rekommendation för din portfölj utifrån den nuvarande allokeringen och fokus på den räntebärande delen – med särskild hänsyn till valutaexponering, riskspridning och allväders-/permanentportföljens syfte.
1. Översikt av nuvarande räntebärande del
De räntebärande produkterna i din portfölj är främst:
- Spiltan Räntefond Sverige (2,68 %) – svensk korträntefond, låg ränte- och kreditrisk, SEK-exponering.
- VanEck Emerging Markets High Yield Bond UCITS ETF (2,00 %) – högre kreditrisk, global/emerging markets, sannolikt USD-exponering och ej valutasäkrad.
- Amundi Prime Global Govies UCITS ETF DR (C) (1,11 %) – global statsobligations-ETF, sannolikt ej valutasäkrad.
- Xtrackers II Eurozone Government Bond 1-3 UCITS ETF 1C (1,06 %) – korta statsobligationer, euroexponering.
- iShares iBonds Dec 2025 Term $ Treasury UCITS ETF USD (Acc) (0,78 %) – amerikanska statsobligationer, USD-exponering.
- iShares Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist) (0,72 %) – långa statsobligationer, euroexponering.
- Xtrackers II EUR High Yield Corporate Bond UCITS ETF 1C (0,57 %) – europeiska företagsobligationer, euroexponering.
- JPM USD Emerging Markets Sovereign Bond UCITS ETF – USD (acc) (0,38 %) – emerging markets, USD-exponering.
- iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist) (0,32 %) – långa amerikanska statsobligationer, USD-exponering.
- UBS ETF (LU) Bloomberg Euro Inflation Linked 10+ UCITS ETF (EUR) A-dis (0,26 %) – euro, realränteobligationer.
Totalt utgör räntebärande produkter ca 10 % av portföljen, med stor spridning över regioner, löptider och risknivåer.
2. Valutaexponering i portföljen
Aktiedelen är mycket global, med stor andel i USD, EUR och tillväxtmarknadsvalutor – och relativt liten andel Sverige. Det innebär att portföljen redan har betydande utlandsvalutaexponering.
3. Bedömning av nuvarande räntebärande del
- Valutarisk:
Den räntebärande delen är också global och till stor del exponerad mot USD och EUR. Den skyddar alltså inte portföljen mot svängningar i SEK, utan svänger i takt med utländska valutor.- Ränterisk:
Du har både korta och långa obligationer, vilket är bra för riskspridning.- Kreditrisk:
Det finns inslag av högre kreditrisk (high yield, emerging markets), vilket ger viss korrelation mot aktiemarknaden och minskar räntedelens stabiliserande effekt.
4. Rekommenderad komplettering/förändring
A. Om syftet är maximal stabilitet i SEK (klassisk allväders-/permanentportfölj):
- Öka andelen svenska eller SEK-valutasäkrade räntefonder.
Exempel:
- Spiltan Räntefond Sverige
- AMF Räntefond Kort
- AMF Räntefond Mix (valutasäkrad till SEK, global exponering)
- Minska andelen high yield och emerging markets-obligationer i räntedelen, då dessa tenderar att korrelera med aktiemarknaden och inte ger optimal stabilitet när börsen faller.
- Behåll viss global exponering för riskspridning, men prioritera investment grade och gärna valutasäkrade fonder.
B. Om du vill matcha valutaexponeringen i aktiedelen:
- Behåll global och diversifierad räntedel, men överväg att minska kreditrisken och öka andelen statsobligationer (särskilt lång duration) för att få bättre skydd i kriser.
- Valutasäkring är frivillig: Om du är bekväm med valutarisken, kan du ha kvar global exponering utan valutasäkring, men tänk på att räntedelen då inte fungerar som “krockkudde” i SEK.
C. Om du vill ha en balans:
- Kombinera svenska/SEK-säkrade och globala räntefonder.
T.ex. 50 % svenska/SEK-säkrade, 50 % globala (gärna investment grade, låg kreditrisk).
5. Konkreta förslag
Åtgärd/Produkt Syfte Öka Spiltan Räntefond Sverige/AMF Räntefond Kort Stabilitet i SEK, låg ränte- och kreditrisk Lägg till AMF Räntefond Mix (valutasäkrad) Global spridning, låg valutarisk Minska VanEck EM High Yield och Xtrackers High Yield Minska kreditrisk i räntedelen Behåll viss andel globala statsobligationer Diversifiering, skydd vid räntesänkningar Lägg till/behåll svensk realräntefond (t.ex. Swedbank Robur Realränta) Inflationsskydd i SEK
6. Motivering
- En allväders-/permanentportfölj ska ha låg korrelation mellan räntedel och aktiedel.
För mycket kreditrisk (high yield, EM) i räntedelen minskar denna effekt.- SEK-stabilitet i räntedelen gör att du har en verklig “krockkudde” om både börs och krona faller.
- Valutasäkrad global obligationsfond ger riskspridning utan att öka valutarisk i räntedelen.
Sammanfattning:
Förslag:
- Öka andelen svenska eller SEK-säkrade räntefonder (investment grade, låg ränterisk).
- Minska andelen high yield och tillväxtmarknadsobligationer i räntedelen.
- Behåll viss global statsobligationsexponering, gärna valutasäkrad.
- Lägg till en svensk realräntefond för inflationsskydd.
Detta ger dig en räntedel som verkligen fungerar som stabilisator och riskspridare i portföljen, oavsett vad som händer med aktiemarknader eller valutor.
Vill du ha förslag på specifika fonder/ETF:er för varje kategori?
Citations:
[1] Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen
[2] https://www.skandia.se/artiklar/pension/skandia-liv-allvadersportfolj/
[3] Portföljen som klarar börsorkanen | Aktiespararna
[4] https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1345218/file/2433708.pdf
[5] https://www.skandia.se/artiklar/2024/hojd-aterbaringsranta-2024/
[6] Att rebalansera portföljen – när är det dags och hur gör man?
[7] Obligationer och Ränteprodukter. | Nordnet
[8] Valutarisk – något positivt
[9] Rebalansering – så anpassar du risken på din portfölj | Nordea
Är det någon som tycker att AI-analysen verkar helt uppåt väggarna och i så fall med avseende på vad? Jag är tacksam för all konstruktiv återkoppling.