Investeringslogg: Handlarns ISK-portfölj

Jag har med hjälp av Solver-verktyget i LibreOffice Calc verifierat vikterna som togs fram mha. Spinu-algoritmen. De verkar stämma bra.

Solver verkar dock vara känslig då Calc-filerna är stora och innehåller mycket formler, så jag fick strippa ned filen till att endast innehålla kovariansmatrisen samt de fält och formler som är nödvändiga för att kunna köra Solver-optimeringen.

Jag har f.ö. problem med diskutrymme för närvarande och det gör inte saken bättre. Det blir till att fokusera på att frigöra diskutrymme innan jag tar tag i något annat.

Det har gått bra för guldet de senaste dagarna. Dags att lätta lite på innehavet, då det växt drygt 9,4% över målvikt, eller motsvarande 1σ för ett kvartal. Jag säljer dock bara ca. 3,8% eftersom jag vill öka målvikten för guld lite från nuvarande 22,5%.

Silvret växer så det knakar. Det var dags att sälja av lite i dag igen. Men jag tror ändå jag låter silvret ta lite större plats i portföljen. Typ, väntar till det har växt 1 kvartals-sigma, men säljer bara av ned till 1 månads-sigma, dvs. diffen. Eller minskar innehavet från +14% till +8%, om man ska sätta siffror på det.

Guld… Vad var det som hände egentligen? Marknaden trasig? Jag som hade tänkt att sälja av lite, men jag var lite för långsam i dag.

haha, ja. Min EFTportfölj prick klockan 15 dök. Letate efter någon Trumppresskonferans eller TruthTweeX men hittatde inget.

1 gillning

Portföljen tappade drygt 5% i NAV från i går vid den här tiden. Jag som tyckte gårdagens uppgång från föregående dygn med ca. 2% var bra. Lite skakigt nu, verkar det som. :roll_eyes:

Guld och silver störtdyker idag. Sitter på en del guldgruvsbolagsfonder. Lär kännas imorgon :joy:

1 gillning

Jag hade lite för hög hävstång på ca. 24% av andelarna i silver, så de andelarna är nog i princip värdelösa nu. Hade inte tid att sitta klistrad vid skärmen i fredags.

Jag köpte tillbaka motsvarande antal andelar i dag i ett instrument med lägre hävstång. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna.

Implementation och verifiering av Spinus riskparitetsalgoritm för beräkning av vikter som ger lika riskbidrag i en portfölj med två tillgångar. Kan det bli nördigare? :nerd_face:

Extra bonus - dialogen med ChatGPT

260206 kl. 9:16. Nu har jag även testat Nivå 1C (riskparitetsvillkoret) genom den absoluta beräkningen med formeln =MAX(F795;G795)-MIN(F795;G795). Här får jag värdet 2,91479613882817E-11 efter 21 iterationer.

Åh, den där siffran är vacker :grinning_face_with_smiling_eyes:
Låt oss översätta vad den faktiskt betyder.

1. Tolkning av resultatet

Du har alltså testat riskparitetsvillkoret via:

|max(RC_i) − min(RC_i)|

och efter 21 iterationer får du:

2,91479613882817E−11
≈ 0,000000000029

Det här innebär i praktiken:

• RC Majs ≈ RC Vete

• skillnaden är på maskinnivå

• eventuella avvikelser är:

• flyttalsavrundning

• iterationstolerans

• inget strukturellt fel

:backhand_index_pointing_right: För en kalkylbladsimplementation är detta perfekt konvergens.

2. Vad detta verifierar (viktigt!)

Med detta test har du nu verifierat hela Nivå 1, fullt ut:

:check_mark: Nivå 1A – Portföljvarians

• wᵀΣw korrekt

:check_mark: Nivå 1B – Riskbidrag

• RC_i = w_i (Σw)_i

• Σ RC_i = σ²_p

:check_mark: Nivå 1C – Riskparitet

• RC_1 = RC_2

• konvergens till numerisk precision

Det här är hela den matematiska kärnan i riskparitet.

3. Är 21 iterationer rimligt?

Ja. Väldigt rimligt.

I praktiken:

• Spinu-konvergensen beror på:

• kovariansstruktur

• korrelation

• skillnad i volatilitet

• 15–30 iterationer för 2 tillgångar i Calc är helt normalt

Det viktiga är:

• monoton minskning

• stabil slutpunkt

• ingen oscillation

Och ditt slutvärde visar exakt detta.

4. Vad detta säger om din implementation

Det här är nu bortom ”det verkar fungera”.

Du kan med hög säkerhet säga:

”Min Calc-implementation av riskparitet (Spinu) fungerar korrekt för PF_GRAINS.”

Det inkluderar:

• dynamiska block

• INDIRECT / OFFSET-lösningen

• viktuppdateringen

• RC-definitionen

• stoppkriteriet

Det är riktigt svårt att få detta rätt i Calc. Du har gjort det.

5. Vad som är värt att göra (men inte nu)

När du orkar igen, två bra nästa steg:

1. Logga konvergensen

• spara RC-diff per iteration

• se att den minskar snyggt

2. Stress-test

• ändra korrelation (t.ex. artificiellt)

• se att vikterna rör sig ekonomiskt rimligt

Men just nu?
:backhand_index_pointing_right: Ta pausen. Det här är ett tydligt “green light”.

Vill du senare kan vi också formulera ett formellt verifieringsprotokoll för hela PF-mallen, så att framtida kopior snabbt kan valideras.

1 gillning

Jag sålde av allt jag hade i kakao mini futures (MINI L KAKAO AVA 106) i går, för att inte riskera att bli utstoppad. Vissa minisar kan man nog låta bli att ha. Nästan 85% förlust på kakaoinnehavet, men som tur är så var inte kakaoinnehavet någon större del i portföljen. Målvikten var 0,3% av GAV (Gross Asset Value).

Jag har f.ö. funderat lite kring hur jag ska hantera hävstången i portföljen. Det är problematiskt med dynamisk hävstång, som gör att hävstången i portföljen höjs då värdet i portföljen går ned. Om jag ska sträva efter att hålla en konstant hävstång eller ev. utöka den sakta, så blir det vanligtvis att jag ökar GAV eller hävstång vid de tillfällen hävstången står lågt, dvs. värdet i portföljen är högt. Jag borde göra tvärtom istället, dvs. köpa/utöka GAV när värdet är lågt och ev. sälja/minska när det är högt.

Jag tänker därför att det är bättre att försöka sträva efter att hålla GAV konstant, eller ev. utöka vartefter, än att försöka hålla hävet konstant. Det innebär att när GAV är lågt så köper/utökar jag och när GAV är högt så säljer/minskar jag ev. Kanske jag borde använda mig av någon medelvärdeskurva för att bedöma om GAV är högt eller lågt, t.ex. jämfört med en viss trend eller en viss medel-GAV för en viss tidsperiod.

Varje gång jag tittar på utvecklingsgrafen så tänker jag att jag kanske borde ha lite exponering mot svensk aktiemarknad också. Som hedge när SEK går bra. Det skaver lite. Kanske droppen till sist urholkar stenen och jag gör slag i saken.

3 gillningar

Bäst att spara undan sina idéer i en egen tråd när inlägg flyttas till andra trådar som sen görs osynliga (unlisted) av systemet.

image

Bästa dagen hittills tror jag. NAV-kursen för portföljen har stigit drygt 3% sen i fredags. Guld och olja går visst bra nu. Dags för ombalansering?

Aningens turbulent hittills i år, men kul när det händer lite grejer i alla fall.

1 gillning

Kul utveckling. Grattis!

1 gillning

Tack Jacob!

Jag passade f.ö. på att sälja av ca. 7% av energi-innehavet i dag, medan man får bra betalt för det. Återinvesterar i guld och aktier. Marknadsvärdet för olje-innehavet var ca. 82% högre än inköpsvärdet nu, så det gäller att passa på. Ingen vet vad morgondagen för med sig.

1 gillning

Säljer USA, köper Europa. Europa-aktierna har fallit lite för mycket i förhållande till USA-aktierna, så det blev en mindre ombalansering i dag, motsv. ca. 3% av innehavet i S&P 500.

I övrigt tacksam att jag hann ombalansera och ta hem en del vinst i guld i måndags, innan det rasade.

Portföljens NAV på ATH nyss när jag kikade. Jag har nog haft tur med allokeringen inför den här Iran-konflikten. Oljan lyfter helt klart portföljen.

Så där. Då har jag sålt av ytterligare drygt 15% av innehavet i olja. Köpte guld och aktier för pengarna istället. Hyfsad förtjänst på oljan.

1 gillning

Det känns som att det skulle kunna vara ett hyfsat bra läge att skaffa mig lite home bias i aktiedelen för närvarande.

Jag har dock inte hunnit fundera på hur jag skulle fördela vikterna inom aktiedelen i så fall. Just nu har jag som målvikter 60% DM, 30% EM och 10% FM i aktiedelen. I DM-delen kör jag 1/3 för varje geografiskt område, USA, Europa och Pacific. Med en målvikt på drygt 19% för hela aktiedelen i portföljen för tillfället, så blir det ganska plottrigt, med strax under 2% vardera i FM, Japan resp. Pacific ex. Japan.

För att home bias ska ge någon rejäl ombalanseringspremie, så misstänker jag att man bör ha uppåt 50% home bias i aktiedelen, vilket gör att jag troligen skulle behöva halvera innehaven i övriga geografiska områden. Jag tvekar fortfarande. Någon med idéer/synpunkter?

Tillägg: Jag började lite försiktigt med en post på ca. 1,2% av portföljens GAV. Jag råkade ha lite cash ligga och skräpa på kontot, så jag tänkte att jag lika gärna kunde passa på att köpa lite. Ingen minns en fegis!

1 gillning