Investeringsmöjligheter - Fastigheter/Uthyrning

Det är gränsdragningen mot att det skattas som näringsverksamhet jag kan uppleva som lite luddig, att du kan bli beskattad som att du har enskild firma fastän du inte har någon.
Målsättningen är att hyra ut så mycket som möjligt enligt privatuthyrningsreglerna, det står t.ex. inget maxantal fastigheter du får hyra ut enligt den regeln utan där tittar man på rimligheten i att äga eller att någon närstående nyttjar fastigheterna. Vilket jag uppfattat som slagit ut väldigt olika olika tidigare domar.
Jag vill helst undvika få betala straffskatt när jag verkligen försöker följa konstens alla regler.
Om det är permanent- eller fritidsboende ser jag ingen skillnad på så länge det är tal om privatnyttjande om jag fattat det rätt.

Inte i nuläget men kanske kan konstruera en :stuck_out_tongue:

Vilka är fördelarna med privatuthyrning? Utan att googla nu har jag för mig att det finns ett årsbelopp man kan få skattefritt, men därefter är det inte så förmånligt längre?
Däremot är privatuthyrning begränsad i den del att du inte kan göra avdrag på samma sätt som en firma.

Alla de här bitarna kring gränsen för privatuthyrning tas upp i avsnittet med Mainhome.

Om du ska göra det i någon större omfattning än vad som är tanken med privatuthyrningsreglerna kommer det förmodligen att löna sig med bolag. Andragsmöjligheterna i privatuthyrningsreglerna är ju anpassade till just uthyrning av eget boende.
Om du har mer omfattande uthyrning kommer du att ha kostnader därefter också och utan avdragsmöjligheter blir det nog fort en ganska dålig affär.
Den svenska bolagsskatten är dessutom ganska låg.

Vad jag räknat mig till så är mer ekonomiskt fördelaktigt med privatuthyrning, åtminstone om det handlar om enstaka privatbostäder.
Alltså mer pengar i plånboken i slutändan.

Bra avsnitt, tack för tipset! Dock tas inget upp angående risk för moms när uthyrning liknar hotell-verksamhet, sedan lyfter de främst fördelarna med 2-familjshus i avsnittet. Fick dock lite mer input gällande typ av företagsform om man vill ha rena uthyrnings-enheter.
Tolkade efter avsnittet det som att det är hellre AB om man har en inkomst från annat bolag, men som i deras fall när de har egna AB och kan ta ut lön när de vill alt. ta utdelning så kan Enskild firma vara att föredra då lönen i huvudsak kommer därifrån. Om jag tolkar det rätt.

Så kanske det är, när jag räknat på olika case så får jag ändå det till att privatuthyrning alltid blivit mer lönsamt men då räknar jag inte på så stort antal uthyrningsenheter.
Stämmer säkert som du säger, åtminstone om det uppkommer mycket renoveringsbehov.

Privatuthyrningsreglerna är förmånliga.
För tex ett småhus drar du först av 20% i schablonkostnader, sedan ett schablonavdrag på 40k, resten blir din vinst som kapitalbeskattas med 30%.
Ex 200k i intäkter: 200x0.8=160-40=120x0.3=40k i skatt.
Jag hyr själv ut ett hus under sommarhalvåret för ca 350k per år. Det har jag gjort i över 20 år men förr med något mindre intäkter,
Har också funderat på att investera i fler fastigheter för uthyrning men då kommer jag definitivt göra det genom ab.

350k/år låter som över gränsen för momspliktighet och hotellverksamhet? eller har jag fel?

Nej. Jag hyr bara ut veckovis under ca 8v. Det är bla antalet veckor som avgör huruvida der blir hotel verksamhet. Så håller man på med korttidsuthyrning året runt, läs Airbnb, så hamnar man snabbt där