Investeringsplattformar vs banker

Hallå gänget! Ska försöka hålla inlägget så kort och koncist som möjligt.

Hur tror ni prognosen ser ut för investeringsplattformar långsiktigt, låt säga 40 år, kontra investera direkt via banken?

Nu så har jag månadsvis sparat i LF Global Index i ca ett år via SAVR. Jag började idag fundera på hur pålitligt mitt val av investeringsplattform faktiskt är. Vad jag förstår det som så köpte Länsförsäkringar upp SAVR i fjol men vet självklart inte vad det innebär i praktiken gällande SAVRs likviditet på lång sikt.

Insättningsgarantins existens är jag medveten om, men jag tänker snarare kring sannolikheten att plattformen överlever, låt säga, 30-40 år. Vi leker med tanken att SAVR om 20 år avvecklas eller säljs vidare till ny ägare som i sin tur negativt påverkar plattformens likviditet. Då är kapitalet långt över insättningsgarantins gräns (vi låtsas att garantin förblir oförändrad värdemässigt). Kan man flytta kapitalet man placerat under tidigare 20 år till en annan bank/plattform och fortfarande “behålla värdeökningen” den uppnått under åren i fonden eller börjar man på ny kula? Eller är det bara aktier som har en “dagskurs” som man köper in sig på? Att en aktie kan vara billigare eller dyrare från en dag till en annan men kanske är annorlunda med fonder?

Om man sparar i fonder i 20 år, plockar ut dem, sätter in dem igen och sparar dem i ytterligare 20 år - påverkar detta det slutgiltiga kapitalet kontra om man sparat 40 år i sträck?

Årsavgiften på LF:s hemsida är 0,20% kontra SAVRs 0.19%.

Är det hypotetiskt sett säkrare att investera direkt via Länsförsäkringar kontra tex Avanza, Nordnet och SAVR? Kan man i teorin mer eller mindre garantera att en bank i storlek och historik som Länsförsäkringar överlever 40 år kontra dessa moderna plattformar? Hur påverkar LF:s köp av SAVR deras potentiella livslängd och allmänna framtidstro som bolag?

Hur bör man tänka? Bör man tänka på detta alls ens?

Insättningsgaranti gäller bara för sparkonton och icke-investerade pengar på isk. Alltså inte för dina investerade pengar.

Svårt att säga hur det kommer gå framöver, jag hoppas att det går bra och att de belönas för att de pressar priserna. Med det sagt så finns dina pengar kvar i fonderna även om plattformen går i konkurs så det är ju inte en fullständig katastrof om det skulle hända. Jag sparar själv via SAVR och Lysa huvudsakligen, min fru via Avanza. Så vi har “riskspridning” i familjen :sweat_smile:

Resultatet påverkas inte heller om du byter bank efter 20 år, summan blir densamma. Med reservation för att du kanske står utanför marknaden i några dagar så det kan diffa någon % upp eller ner helt slumpmässigt.

1 gillning

SAVR får inte blanda ihop dina tillgångar med sina. Om du äger fonden på en ISK eller en depå är det du som äger den och inte SAVR (om inte SAVR agerat bedrägligt och snott dina andelar).

Du är således en delägare i Länsförsäkringar Global Index (organisationsnummer 515602-6253).

Fondbolaget (Länsförsäkringar Fondförvaltning AB) är de som väljer ut vilka aktier fonden äger, men de aktier som fonden äger får inte hanteras av fondbolaget, utan placeras i ett förvaringsinstitut, vilket för denna fond är SEB. (Se Company register | Finansinspektionen )

De aktier som du indirekt äger ingår alltså varken i SAVRs eller i Länsförsäkringars verksamhet, utan förvaras hos SEB åt dig och de andra delägarna i Länsförsäkringar Global Index.

1 gillning

Det här är ett vanligt feltänk. Det spelar ingen som helst roll för ränta-på-ränta-effekten om du flyttar ditt sparande ett antal gånger under spartiden.

Det som kan påverka är kostnader i samband med själva flytten. T ex avgifter eller skatter.

2 gillningar