Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Men man fick inte välja index. Så jag valde ett mer diversifierat bolag som är verksamma i USA.
Förstår, men om förväntningen är att den kommer prestera sämre än index så borde det gå att hitta andra bolag att köpa, eller?
Dock vet jag inte hur BH skulle prestera vid långvarig nedgång på börsen och eventuella köp de kan göra då. Det kan förändra utsikterna enormt.
Sen skulle de även kunna börja dela ut mer av kapitalet för att få ner sin storlek, eller dela ut vissa bolag. Tror dock de fortsätter köpa sina egna aktier.
Om man får (måste) välja vilket bolag som helst (edit/rättelse: som inte är investment/holdingbolag) så hade jag valt Tesla istället.
Edit: jag hade valt Tesla på 200 USD om jag måste hålla i tio år.
Varför just tesla? Är inte det lite av ett lotteri att köpa den aktien. Känns som precis vad som helst skulle kunna hända om Elon Musk strök med. Lite som att allt hänger på honom.
Hindsight vision is always 20/20
Kul hur du lyckas få in Tesla i en tråd om investmentbolag ![]()
Lägg av. Det va du som fick in index först! ![]()
Ja visst är det ett lotteri i någon mening, men det är det med investmentbolag också. Även om de i sin natur är mer diversifierade.
Jag hade valt Berkshire före Tesla om jag bara fick äga ett av dem i tio år pga detta.
Du får läsa inlägget igen. Jag jämförde BH med index för att visa att det inte ser ut att vara ett bra köp.
Ingenstans skriver jag att man hellre skulle köpt index.
En av anledningarna till att folk vill ha investmentbolag är att man tror att de kommer slå index. Då är det väl inte en bra affär att välja något som man tror inte ska slå index?
Ja jag skojar med dig. Jag har själv varit en investorkramare och i viss mån fortsätter jag nog med det, men det kliar i säljfingret. Jag gillar innehaven, och att de kan agera utanför börsen.
@AimHigher Du har ju inte svarat själv. Säg inte storskogen.
Vissa av oss kan alltid få in Tesla. Det är lätt att bli Teslaskadad.
Jag har inte svarat då jag inte anser jag har ett bra svar.
Jag har själv Investor (och en viss andel i Storskogen ![]()
), men har även båda Spiltans fonder för investmentbolag, svenska och globala.
Investor är mitt 4:e största innehav bland aktier.
Tittar jag på inköpen så var de 8:e störst när jag köpte dem. Så Investor har slagit en del andra innehav jag har och klättrat uppåt i listan.
Samma erfarenhet av att äga Investor. Utgör ca 10 % av min portfölj.
Skulle frågan i tråden begränsa mig till ett svenskt investmentbolag så hade nog svaret varit Investor, föga förvånande. Man får en schysst andel av fina svenska industriföretag, lite bank och riskkapital. Och ofta till rabatt. Familjen vill nog också förvalta sitt namn på ett bra sätt över tid. Ett ytterligare plus att värdet/rösterna är låsta till knut och Alice stiftelsen.
Tycker Exor är intressant, om man tittar utanför Sveriges gränser. Men annars är svaret Investor till 100%.
Så är det ju. Men min poäng är att man pratade inte om Ratos då på samma sätt som man pratar om Investor. När Ratos var populärt var alltid caset “det är högt värderat, men det kan vara värt det om man tror att ledningen kan fortsätta sin magi”.
Med Investor är argumentet “Det är ungefär rättvist värderat baserat på underliggande värden, men enligt historiken har de överpresterat”. Men värderingen för Investor är ju utan tvekan betydligt mer konservativ än den var för Ratos när alla skulle in där. (Jag minns, för jag var själv väldigt nära att gå in i Ratos på den tiden och funderade mycket på det.)
Jag har ca 20% av mitt sparande i Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Har ni andra några erfarenheter kring ägandet av en korg med handplockade investmentbolag?
En “enkel” melodi är väl att ta dom 10 största/mest ägda bolagen, vilket såklart inte garanterar lycka bara för det.
Tror ni det skulle kunna vara en bra lekhink på lång sikt?

Investor har cirka 70 gånger större substansvärde än Ratos och långt över 100 gånger större än Svolder.
Köper du lika mycket i alla bolag lär du avvika från index, positivt eller negativt.
Eftersom Investor och i viss mån Industrivärden är så extremt mycket större än övriga investmentbolag har jag överviktat dessa i min lekhink.
Tror du det finns någon vinning i att sprida riskerna i alla dessa 10 bolag, kontra välja ut 5 favoriter att gå med?